Lecsökkent a vákuum

2005.05.17. 10:52

A problémám röviden és tömören: Van egy Piaggio blokkos Aprilia SR 50-esem, nagyon kevés km-rel (szóval motorikusan O.K.) vizes, 17,5-ös Dellortóval, gyárilag agyon fojtva. A kipufogó könyökről le lett szedve minden vakcső, valamint még a rendszer szívott szűrt levegőt is a kipufogóba.(Gondolom környezetvédelem, és a katalizátor optimális működése miatt), - na ezt is leszedtük.

A légszűrő és a karbi között volt egy kilyukasztgatott lemez, ami a levegő áramlását minimum a felére csökkentette, ezt is kiszedtem! Vettem bele egy Malossi sportszűrőt (gyári helyére), és szükségmegoldásként a gyári kipufogót kibeleztem!

Azóta úgy viselkedik félgáz felett, mint ha kifogyna az úszóházból a benzin, és nem folyna utána. Magyarul teljes gáznál, még sztenderen is olyan, mintha elszegényedne a keverék, néha durran is egyet, kettőt! 53-as fúvóka volt benne, de még a 75-ösnél is ezt csinálja! A karbi típusa: automata szivatós Dellorto PHVA 17,5, és víz is melegíti.

Mivel kivetted a torlólemezt, és légszűrő is nyitottabb lett, lecsökkent a vákuum a szívócsőben. A különbséget úgy tudnám szemléltetni, ahogy a porszívócsőben változik a vákuum azonos fordulatszám mellett, annak hatására, hogy részben befogod a porszívócső végét, vagy sem. Mivel csökken a vákuum, ezért csak nagyobb nyíláson (fúvóka keresztmetszet) keresztül tudja a motor kiszippantani a szükséges üzemanyag mennyiséget. Ezt valamennyire ellensúlyozza a gázsebesség növekedése a szívócsőben, de úgy tűnik esetünkben nem eléggé. Ezért növelni kell a főfúvóka méretét.

A méret meghatározása leginkább tapasztalati úton történhet. Próbálgatni kell, folyamatosan ellenőrizve a gyertya színét. Célszerű föntről lefelé haladni. Összehasonlítva, egy Simson főfúvókája 72-es, szerintem nyugodtan indíthatsz egy 80-as főfúvókával! A másik befolyásoló tényező a kipufogórendszer kezelésbe vétele. A "kibelezett kipufogó" sokat sejtet, de így a távolból elég nehéz a beavatkozás motorra gyakorolt hatását megállapítani. Sajnos kísérletezned kell, hogy megtaláld az ideális beállítást!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.