Csörög a ZZR

2005.05.19. 09:45

A problémám a következő kb. 2-3 hete vettem egy 91-es Kawasaki ZZR1100-ast. Még igazán nem volt alkalmam kipróbálni a gépet, viszont két nappal ezelőtt volt rá lehetőség, és itt kezdődött a probléma. 220-240 km/h között elfogyott az erő és csörgő hang jött ki a blokkból. Azonnal megálltam, ezt követően az olajnyomást jelző lámpa is kigyulladt. Öntöttem bele kb. 05-1 liter olajat.

Alapjáraton és terhelésen is 3000-4000-ig nem tapasztalható a csörgés, de fölötte erőteljesen csörög. Ezt meg is mutattam egy szerelőnek, aki kiforgatta 12000-ig, majd hatalmas csörgés-csattogás történt. Ezt követően már alapjáraton is éles hangon csörög. Nem tudom, mi tévő legyek.

Nem akarlak elkeseríteni, de szerintem csapágyas lett a motorod. Elsőként azt javaslom, engedd le az olajat és ellenőrizned, hogy találsz-e fémet (egész pontosan fémreszeléket) az olajban! Amennyiben igen, akkor az nagy valószínűséggel a főtengely, vagy a hajtókar csapágyak anyaga lesz. Ez esetben azt javaslom, be se indítsd a motort, mert csak tovább ronthat a helyzeten!

Csapágyas és csapágyas motor között is óriási különbség van, ami a javítási költségeket illeti. Lehet, hogy megúszod egy csapágysor cserével, de az is lehet, hogy köszörülni kell a főtengelyt és túlméretes csapágyakat vásárolni. Legtragikusabb esetben főtengelyt, vagy hajtókart kell cserélned. Azt, hogy mely csapágy, vagy csapágyak készültek ki, sajnos csak úgy tudod ellenőrizni, ha szétszeded a motorblokkot.

Amennyiben valamelyik hajtókarcsapágy készült csúnyán ki, előfordulhat az is, hogy a keletkezett lógás következtében a dugattyú eléri a szelepeket, vagy a hengerfej égésterét és szétveri azt. Már csak ezért sem szabad beindítani a motort! Másik csörgő-zörgő hangforrás a vezérmű és környéke lehet. Szelepek, vezérműlánc, feszítő, vezérműtengely, de ezek általában folyamatosan adják a hangot, valamint a hiányzó olaj is az első feltételezést támasztja alá.

Ez a példa is alátámasztja azt az általános jó tanácsot, vagy nevezhetjük alapszabálynak is, hogy motorvásárlás után azonnal olajat és olajszűrőt kell cserélni! Csak ez esetben lehetsz biztos arról, hogy a motorodban jó minőségű, megfelelő mennyiségű és friss olaj, valamint új olajszűrő van. Ez elenyésző költség a megelőzhető kár mértékéhez képest.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.