Százhatvannál megállt

2005.09.27. 09:53

Egy Honda NSR125R (1990-es) típusú motorom van, ami az egyik pillanatról a másikra leállt 160-nál az autópályán. Benzin volt benne, belefújtam a benzincsőbe, kitakarítottam a porlasztót, megnéztem az összes fúvókát, schuber-tűt (minden fasza volt), a membránt (az is jónak tűnt) és a légszűrőt (ami benzines volt?). A motor nem akar beindulni semmiképp. Szerencsére haza tudtam tegnap szállítani egy kis platós teherautóval, de nem tudom, mi lehet a probléma. Tudnál segíteni? Nem szeretném, de gondoltam rá: ez egy gyűrűtörés, vagy a membrán meghibásodása (de jónak tűnt).

A benzines légszűrő egyértelműen a membrán hibájára utal. Mivel az nem zár, ezért vissza tud dolgozni a motor a porlasztóba. Ezen kívül természetesen lehetnek egyéb problémák is, mivel ettől azért be szoktak indulni a motorok, csak nem teljesítenek olyan fényesen. Ráadásul azt írtad, hogy a membrán jónak tűnt, tehát feltételezem nincs széttörve, csak legfeljebb nem zárnak rendesen a lapkák. Ilyen problémák lehetnek: gyűrűtörés, egy komoly megragadás visszamaradt szövődményei, abszolút hengerfejes motor, stb.

Az ellenőrzés elsődleges módja a kompresszió-mérés, mely sokat elárul a motor állapotáról. Az itt mért értéknek 10 bar felett kell lennie. Amennyiben ennél alacsonyabb értéket mutat a műszer, akkor következhet a komolyabb fizikai beavatkozás. Le kell szerelni a hengerfejet, és megvizsgálni az ott lévő alkatrészek állapotát. Csak ezután lehet felállítani a pontos diagnózist. Amennyiben a mért érték megfelelő, sőt még a mérés előtt ellenőrizni kell a szikrát! A gyújtás ellenőrzésére nem tértél ki leveledben, viszont ez is okozhatja a problémát. Ezért javaslom, mindenek előtt ezt ellenőrizd!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.