Hideg vagy meleg?

2005.10.18. 07:44

Általában szeretnék érdeklődni, hogy azon léghűtéses robogóknál, amelyek rendelkeznek - tengelyről hajtott - ventillátorral, kb. mekkora lehet a valós üzemi hőmérséklet? Tehát hány fokra melegszik föl a hengerfej? Gondolom, nem éri el a vízhűtéses robogók, nagymotorok és az autók 80-90 fokos hőmérsékletét. Vagy ha mégis el kéne, hogy érje akkor mennyire károsodik a motor az alacsonyabb hőmérséklet miatt? Hitelesített műszeremmel (kézrátétel) mérve kb. 50-70 fok között van az én Malaguti Centróm hőmérséklete.

Ez ugye nagyban függ a levegő hőmérsékletétől. Nem mindegy, hogy plusz 35 fokban, vagy mínusz 5 fokban motorozunk. A henger és a hengerfej ideális hőmérséklete 70 C körül van, ilyenkor dolgozik legjobban a motor. Ezt természetesen elég nehéz azonos szinten tartani, főleg egy léghűtéses motornál. Vízhűtéses motoroknál a termosztát felelős ezért a feladatért, és ennek segítségével nagyjából be is tudják szabályozni az üzemi hőfokot. Természetesen itt is nagyban befolyásolja a hűtést a levegő hőmérséklete, a motor terhelése és hűtőlevegő sebessége.

Léghűtéses motoroknál nehezebb beállítani ezt az ideális hőmérsékletet, mivel a külső levegő hőmérséklete direkt módon hat a motor hűtésére, nem pedig közvetve, mint az előbb említett esetben. Véleményem szerint léghűtéses motoroknál teljesen felesleges is mérni ezt a hőmérsékletet, mivel nincs olyan eszköz a kezünkben, mellyel állandósítani tudnánk az ideális szintet.

Az alacsony hőmérsékleten való használat károsathatja a motort az erősebb kopás miatt, de ugyanez áll fenn a magasabb hőmérsékleten való használat miatt is. Ezt lazább illesztéssel szokták ellensúlyozni a léghűtéses motoroknál. Egyébként, véleményem szerint, nem lehet 50-70 fokos a henger általános, vagy intenzív használat mellett. Én inkább a magasabbra voksolnék!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.