Használhatatlan KTM

2006.02.13. 11:35

Egy KTM 125 EXC 2000-es évjáratú motorom van. Hobbiként használom a motort, 90%-ban városban. Egyszer pályán a motor egy gyorsabb kör közepén nem pörgött ki. A Power szelep nyitása előtt elkezd mély hangot adni, és nem gyorsul tovább, valamint iszonyatosan dől belőle a füst, amikor pörgetni akarom! Elvittem a KTM szervizbe új dugattyút vettem bele, mert már egyébként is lejárt a 40 üzemóra. A motor továbbra sem pörgött ki.

Visszavittem, kicserélték a gyertyát és megpróbálták a membránt úgy betenni ilyen-olyan alátétekkel, hogy lefedjen. A motor kb. egy fél óra használat után újra nem pörgött ki!

Jól van, mondom, használom így egy darabig. Kb. 4 gyertyát köpött be egy hónap alatt, kivettem egyszer a membránt, hogy még egyszer megnézzük, semmit nem csináltam vele csak akartam venni egy újat. Gondoltam, veszek valami YZ-be vagy CR vagy RM-be valót, de nem azonosak. (A KTM gyári 3x annyiba kerül!) Ezek után visszatettem a motorba, és gyönyörűen kipörgött! Tankoltam bele 100-as benzint. Egy hétig aztán megint nem pörgött ki, és végleg megállt!

Ekkor tél lett, és hagytam az egészet! Most vettem bele gyári membránt. Bele tettem, és kb. ugyanúgy nem fed le, mint az előző. Ekkor vettem észre, hogy a légszűrőházban áll az olajos benzin! A barna volt furcsa, mert én piros Motorexet teszek bele egy ideje a (légszűrő olaja pedig zöld!) Na a membránt sikerült úgy beletenni, hogy lefedjen. Új gyertyát is vettem bele. Kb. 10 percig rugdostam, folyamatosan furcsa, súrlódó hangot adott, aztán tologattuk úgy 200 m-t, de semmi jelét nem adta annak, hogy be akarna indulni! Itt, ezen a ponton egy kicsit ideges lettem! Most pénteken! Senki nem tudja, hogy mi baja lehet.

Ezen kívül kb. 3 hónapja elkezdett furcsa, súrlódó hang jönni a generátor felől, de annyira súrlódott, hogy lefulladt tőle a motor! Elvittem a KTM-be, persze akkor beindítottuk, nem volt olyan hangos súrlódás. Leszedtük a fedelet, akkor abba hagyta, vissza tettük, akkor se volt hangja, másnap ugyanúgy elkezdett súrlódni, meg lefulladni, aztán magától abbahagyta. Azóta egy-két hónapja ezt nem csinálja, de nem tudjuk, hogy mi volt, még a KTM-esek se! A blokkból nem fogyott az olaj, mert gondoltuk, valami szimering.

Engem nagyon érdekelne, hogy mi lehet vele a baj, mert amikor megy, akkor hihetetlen durva gép 42 LE-vel és 98 kg-mal!

Nem egy sikersztori, amit írtál, de aggodalomra semmi ok. Azt elöljáróban leszögezném, hogy egy ilyen kihegyezett kétüteműnek az élettartama jóval rövidebb, mint széria társainak, ezért kicsit szkeptikus vagyok abban a tekintetben, hogy öt szezon használat után egy dugattyú, és egy membrán cserével orvosolható minden probléma. Nagyon nehéz tanácsot adni, mert mint írtad, több szervizben is jártál, ahol feltételezhetően szakemberek dolgoznak, de azért bízom benne, hogy tudok segíteni. Először is próbáljunk rájönni, mi okozta azt a súrlódást, ami miatt, a motor lefulladt. Az egyik lehetőség, ami szóba jöhet, hogy valami bekerült az álló és a forgórész közé. Ennek viszonylag egyszerű utána nézni, mert ha leveszed a forgórészt, annak valami körkörös barázdált nyomot kellet hagynia a két gyújtásrész valamelyikén.

A másik eshetőség, jóval ritkább, de néha előfordul, hogy a főtengelycsapágy kosárrésze felmondja a szolgálatot, ekkor a golyók az egyik oldalba rendeződnek, ezáltal a főtengely az alátámasztatlan oldalra kimozdulhat, így a forgórész beleérhet az állórészbe. Ez a hibajelenség azért nehezen felderíthető, mert a golyók pozíciójától függően, akár hibátlan állapotot is mutathat.

Egy találós kérdés: Ha a Motorex piros és a légszűrő olaja zöld, ha a kettőt összekevered milyen színt kapsz? A választ már szerintem tudod.

Na kanyarodjunk vissza az alap problémához, egy-két cikkben már kifejtettem, hogy a kétütemű gépek lelke a kipufogó (véleményem szerint), ezért is csodálkoztam, hogy egy szervizben sem feszegették ezt a kérdést, ami esetleg segíthetett volna. Kivétel nélkül minden kétütemű motorgyártó, márkától függetlenül, előírja, hogy a kipufogódobokat futásteljesítmény függvényében (általában 4000-6000 km között) ki kell tisztítani,(sok esetben égetni) mert különben rohamos teljesítmény-csökkenés észlelhető. Ennek azért is érdemes utána nézned, mert talán ez a legolcsóbb beavatkozás a helyzet rendezéséhez.

A szívómembrán kérdése már jóval bonyolultabb, hiszen te is tapasztaltad, hogy néha még a méregdrága gyári sem tökéletes! Van egy megoldás a tengerentúlról, ami még soha sem okozott csalódást,( és nem azért mert Ricky Carmichael is ezt használja.) a fantázianeve: VFORCE3. Ha sikerül hozzájutnod, szerintem elfelejtheted a membrán állandó babrálását, és lesz néhány extra lóerőd.

Hajrá kétütem!

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.