Habosodik az olaj

2006.02.28. 10:51

A motorom DT 125 RE (2004) 8000 kilométerrel. A következő probléma megoldásában kérném szíves segítségedet: Hidegebb időszakban a kuplunglamellák olyannyira összeragadnak, hogy indítás és rövid melegítés után nem lehet egyesbe kapcsolni lefulladás nélkül.

Az eredeti gyári olajjal, ami 1000 km-nél le lett cserélve, nem volt nem volt ilyen probléma, még télen sem. Első olajcserénél Motul 10W 30, a másodiknál pedig Repsol 10W 30 hajtóműolaj került a motorba - az előírásnak megfelelően. Mindkettővel ugyanaz a jelenség. A kuplung holtjáték megfelelően van beállítva. Valaki azt tanácsolta, hogy ilyen hidegben húzzam be a kuplungot néhányszor, mielőtt egyesbe kapcsolnék. Sajnos akkor sem old a kuplung. Ha negyedik ötödik próbálkozásra sikerül elindulni, akkor a többi fokozat kapcsolása már zökkenőmentes, nyáron pedig nincs ez a jelenség.

A másik, ami nem tetszik, hogy mindkét olaj tejfehér lett 1-2 ezer km után, míg az eredeti még szép sárgán folyt le. 25 éve motorozok, DT-ből is ez már a harmadik, de ilyennel még nem találkoztam.

Nem hétköznapi problémával kerestél meg, de bízom benne, találunk valami megoldást erre a gyalázatos kuplung kérdésre. Hasonló meghibásodást, quadoknál már tapasztaltam, de ott viszonylag egyszerű oka volt, hiszen a patakon való átkelés sok esetben még ezeknél a négykerekűeknél sem kivitelezhető büntetlenül. Mi is történik ilyenkor? Mint tudjuk, a quadok nagytöbbsége négyütemű, (a forgattyús mechanizmus egy olajtérben helyezkedik el a nyomatékváltóval, és a tengelykapcsolóval), ezért ha a légszűrőn keresztül kisebb mennyiségű vizet beszív, illetve extrém esetben a karterszellőzőn keresztül víz kerül a motorblokkba, a víz és olaj keveréke egy fehér habos, olajnak nem igazán nevezhető "masszát" képez.

Ez a massza okozza elsősorban, hogy a kuplung nem emel ki, mivel a kenőolaj elvesztette kenőképességének nagy részét. A további használat esetén általában elsőként a hajtókar csapágya tönkremegy, ami sajnos igen költséges a javítás tekintetében.

Ha megússzuk is a vizes olajat komolyabb baj nélkül, sok esetben egy sima olajcsere nem elegendő a helyzet rendezésére, mert a karterben maradt kis mennyiségű víz is képes a friss olajat behabosítani, így tönkretenni. Sajnos tökéletes megoldást, csak a motorblokk teljes szétszerelése, és elmosása eredményez.

De jogosan felteheted a kérdést, miért is írom ezt neked, hiszen a te motorod, se nem quad, se nem négyütemű? Az ok egyszerű, a hibajelenség azonos, csak azt kellene kiderítenünk, hogy honnan került víz az olajadban. Ismerve a DT-t, ezért elképzelhetetlen, hogy, a három milliméter átmérőjű karterszellőzőn keresztül víz kerüljön a váltóba, (kivéve, ha gőzborotvával sikerült feltölteni) sokkal esélyesebb, hogy a vízpumpa szimering tönkrement, ami ennél a típusnál nem túl gyakori, de nincs is kizárva. Mindkét esetben javasolnám a jobboldali kuplungfedél leszerelését, így megvizsgálhatod a vízpumpa tengelynél a szivárgást, és alaposan elmoshatod a kuplung-váltó házat.

Ha sajnálatosan a vízpumpa ment tönkre, akkor a szimering cseréhez javasolnám valamelyik márkaszervizt, mert ez az alkatrész elég speciális méretű, szimering boltban nem kapható. A gyári szimering ára 8100 Ft, ezért nem érdemes utángyártottal próbálkozni.

Castor

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.