Szelephézag

2006.04.14. 11:10

Egy 1978-as évjáratú XS400-as Yamahám van, melyen azt észlelem, hogy hidegen gyönyörűen jár a motor, de melegen elindul egy kopogás. Én a szelephézagokra gyanakszom, de sehol sem találtam (internet), hogy mi a megfelelő érték. Jó irányban kapizsgálok?

Nehéz tanácsot adni úgy, hogy nem hallom azt a bizonyos kopogást, de szerintem nem valószínű, hogy a szelephézag okozza ezt a vészjósló hangot. Az XS 400 szelephézagai a motor melegedésének hatására (a hőtágulás egyszerű ténye miatt) csökkenek, ezért ezt a kopogást, máshol kell keresni.

Sajnos nem ismerem a motor futásteljesítményét, de feltételezem, hogy a 28-év használat után a motorblokkban néhány alkatrész illesztési hézaga a kopásokból eredően megnőtt. Az amúgy jól működő motorblokkot egy dologgal menthetjük meg a szétszereléstől, ha megpróbálunk egy általában eredményes, kisebb beavatkozást. Ez a beavatkozás nem alkalmazható azoknál a motoroknál, melyeknél terhelés során jelenik meg a mély, határozott kopogó hang, mert ez esetben majdnem biztos a főtengely probléma. Siklócsapágyas kiviteleknél minden perc használat csökkenti annak az esélyét, hogy köszörüléssel felújítható legyen ez a méregdrága alkatrész. A beavatkozás szó ez esetben talán kicsit hangzatos, mivel hogy csak egy olajcseréről beszélünk, de az ehhez hasonló idősebb motoroknál nagyon fontos a megfelelő viszkozitású olaj kiválasztása.

Azt hiszem, érdemes egy kicsit mélyebbre ásni ebben a témában, hiszen sokan tanácstalanok az olaj kiválasztás tekintetében. A hetvenes években - mikor is ezt a motort gyártották -, még nem léteztek szintetikus olajok, kizárólag ásványi olajat használtak. Ennek megfelelően nem érdemes ezekbe a motorokba szintetikus olajat tölteni, mert az esetek többségében többet ártunk vele, mint használunk.

Feltételezem, hogy a gyári előírás 10W-40-es olajat kíván, de a probléma megoldására célszerűbb lenne a 20W-50-es ásványi olaj. A motorkerékpár motorolajakat az különbözteti meg leginkább a járműiparban használt motorolajoktól, hogy a motorkerékpár motorolajok tartalmaznak egy speciális, a kuplung megcsúszását gátló adalékot, mert a motorok többsége olajnedves kuplungszerkezettel készülnek, persze vannak kivételek (Ducati, BMW, stb.), ezért próbáljunk motorkerékpár olajat használni kedvencünkbe.

A kivétel erősíti a szabályt, mert például, a Yamaha FZ és FZR család a nyolcvanas évek közepén kerültek piacra, és ezekbe kifejezetten ajánlom a szintetikus 5W-60-as olajat, de általában 1990. előtt készült alacsonyabb teljesítményű motoroknál csak ásványi, vagy félszintetikus olaj használata ajánlatos. Remélem a sűrűbb olaj segíteni fog a problémán. Ha nem szűnik a kopogás, fordulj szakszervizhez, mert mint említettem a főtengely talán a legdrágább mechanikus alkatrésze a motornak, ezért érdemes megmenteni, ha még lehetséges.

Azért ha ellenőrzöd a szelephézagot, akkor az alábbi értékeket kell beállítani:
Hidegen a szívószelepnél: 0,08-0,12 mm között
Hidegen a kipufogószelepnél: 0,16-0,20 mm között

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.