Más láncspray kell terepre és utcára?

2006.12.19. 16:06

Egy DR-Z 400S enduró lánckenésével kapcsolatban kérdeznék. Egyes gyártók külön lánckenő spay-t ajánlanak terep és országúti motorokhoz. Ez csak marketing fogás, vagy tényleg más a kétféle zsír tulajdonsága? Arra gondolok, hogy a terepre ajánlott zsírba kevésbé ragadnak bele porszemek. Így van ez?

Kedves János! Egyáltalán nem marketingfogás, a terepre szánt lánckenőanyagok valóban mások. Az utcai lánckenőknek nagyon jól kell a görgőkhöz tapadni, mert a viszonylagosan tiszta utcai körülmények között így tud hosszú élettartamot biztosítani a láncnak és a lánckeréknek, csak a másodlagos funkciója, hogy keni az esetleges o-gyűrűt és ezzel megakadályozza, hogy a lánccsaphoz kosz és nedvesség jusson.

A terepen majdnem teljesen fordított a helyzet: a terepre való láncspray sokkal hígabb, a görgőkhöz szinte nem tapad, úgyis lejönne nagyon hamar, esetleg még bele is ragadna a kosz és abrazív hatása jobban érvényesülne. Itt az elsődleges szerep az esetleges o-gyűrű kenése, valamint jó kúszóképessége révén a csaphoz való bejutás, és a kosz és víz kívül tartása. Minden láncspray-t úgy kell használni, hogy lehetőleg használat után fújjuk a láncra és legalább 20 percet hagyjuk állni, mielőtt ismét használjuk a motort. A használat után a meleg vagy langyos láncon jobban eloszlik a kenőanyag, bekúszik a csaphoz is, és illékony hordozóanyagai elpárologva tartós védelmet nyújtanak.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.