Motormelegítés

2007.01.19. 15:42
Van, aki arra esküszik, hogy szinte üzemmelegre melegíti álló helyben alapjáraton, és csak utána pattan rá. Valahol pedig azt olvastam, hogy hidegindítást követően induljon el az ember minél hamarabb a paripával, természetesen kímélő üzemben, nem teljesgázzal. Hiszen ez nem káros, és hamarabb melegszik a motor a terhelés miatt. A másik kérdésem az lenne, hogy káros-e a motorfék használata? Laikus szemmel nem látok különbséget aközött, hogy hajt a motor, vagy épp fékez. Az olajszivattyú ugyanúgy dolgozik, és van olajnyomás és kenés is, vagy nem?

Kedves Gyuri!

Az indulás előtti motormelegítés olyan kérdés, ami még a szakembereket is megosztja. Sok szempontból vizsgálható, kényelem, motor kímélés és környezetvédelmi szemszögből is. Ez utóbbi kettő szerencsére egybeesik, ugyanis a motor kímélése szempontjából és környezetvédelmi szempontból is az a jó, aha a motorral minimális helyben járatás után elindulunk. Ennek műszaki okai a következők: A motort minél hamarabb üzemi hőfokra kell melegítenünk, mert a nem üzemi hőfokon üzemeltetett motor csapágyhézagai nem megfelelőek, kenőolaja nem ken rendesen, és ami a legproblémásabb: a képződő kondenzvíz korróziót okoz nem csak a kipufogóban, hanem a motor szerkezeti részein is. Extrém esetben égéstermékekkel a kenőolajba kerülve savasodást, csapágykorróziót is okozhat.

Amikor alapjáraton járatjuk a motort, akkor ez a víz összegyűlik, a kis gáz-sebesség miatt a kipufogóból nem távozik, a motor belsejében az olajjal próbál emulziót képezni...nem tesz jót. Ráadásul álló helyben szennyezzük a környezetet, esetleges katalizátorunk lassan éri el az üzemi hőfokot, lambda szabályzás be sem indul. Helyesebben cselekszünk, ha elindulunk, közepes és kicsit kisebb gázon folyamatosan haladunk, nem erőltetjük a motor kis fordulaton és kerüljük a nagy fordulatot is. Ekkor a motor hamar melegszik, mert a hő nagyrésze az égésből származik, a kipufogó hamar kiszárad, a motorolaj hamarabb felmelegszik, a bele került pára elpárolog. Csak annyit kell állóhelyben járatni, hogy a motor vegye a fordulatot, ne torpanjon, ne fulladjon le.

Ami pedig a motorféket illeti, a négyütemű motornak nem káros, a kétütemű, keverékolajzású motornak viszont nem tesz jót, hosszú motorféknél akár túlmelgedés és megragadás is lehetséges. Ilyenkor ugyanis a kevés benzinnel kevés kenőanyag jut a hengerbe, viszont a fordulat magas is lehet.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.