no

Kopott hátsó gumi

2007.01.22. 12:39

Segítséget szeretnék kérni az elkopott hátsó gumi cseréje ügyében:
A helyzet röviden: Van egy Honda VFR 800-as motorom, 9900 vidám kilométerrel az órájában. Sajnos azonban a hátsó gumi köszönhetően némi autópálya használatnak eléggé megkopott középtájon, vagyis megérett a csere. Márkaszervizt megkérdeztem, mennyiben fájna nekem egy hátsó gumi (Bridgestone 180/55 R17 BT-020 Z). Aztán jól leesett az állam, mert azt mondták a gépből, hogy a gyári Bridgestone kb. 95 000 Ft, a nem gyári Bridgestone BT 020 pedig csak 45 000 Ft. Kérdésem, van-e különbség a gyári és nem gyári BT 020-as között, mi az oka a dupla árnak? A szervízben még azt is javasolták, vegyek rá csak hátulra egy Metzeler, esetleg Dunlop gumit, és hagyjam fönn elöl a még jó Bridgestone-t. Első hallásra ettől egy kicsit idegenkedtem. Milyen hatása lesz a menettulajdonságokra az eltérő mintájú gumiknak?

Kedves Dottore!

Azt nem tudom megmondani, hogy azonos gumi máshonnan beszerezve miért drágább jelentősen, de ennek azt hiszem inkább kereskedelmi okai vannak, mint műszaki.

Az eltérő márkájú és mintájú gumi valóban nem a legjobb választás, ha a jármű menettulajdonságai, irányíthatósága szempontjából nézzük a kérdést, de ha szívünkre tesszük a kezünket, ki nem motorozott már különböző márkájú gumikkal elöl és hátul? Ennél sokkal többet számít az, hogy új gumiabroncsot tegyünk fel, és amikor kopása eléri a kopáshatárt, azonnal cseréljük le, mert egyrészt az elvékonyodott gumi defektre hajlamosabb, másrészt a mintázat nem biztosítja a rá bízott feladatot (vízelvezetés, szenyeződések gyűjtése, talajfogás, stb.), harmadrészt pedig a profil alkotója (metszete) olyan mértékben változik meg, hogy az egyenesfutást és a kanyarban való viselkedést is nagyon rontja.

Ehhez képest ha elöl egy Bridgestone van, hátra meg veszünk egy azonos kategóriájút, pl. Dunlopot, nem járunk rosszul, noha elképzelhető, hogy a motor pozitív menettulajdonságait a különböző gumik miatt nem tudjuk maradéktalanul kihasználni, de a közlekedésünk biztosnágos lesz. És ez a legfontosabb, utcán nem a stopper ellen küzdünk. A pályaversenyzés pedig egy másik téma.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.