no

Sportkipufogó Fazerre

2007.01.24. 13:42

Egy 1998-as Yamaha Fazer 400-asom van, ezen akarom lecserélni a dobot, mert gyári van rajta és egyáltalán nincs hangja. Sajnos eddig kimondottan Fazer 400-asra való dobot nem találtam (nem túl gyakori). Arra gondoltam, hogy egy 600-as motorra való dobot teszek fel a motoromra. Az a kérdésem, hogy ezt meg lehet-e csinálni, nem teszi tönkre a motort, és a teljesítmény hogyan fog változni a 600-ra való kipufogóval?

Kedves Dániel!

Visszatérő és kedvelt téma a sportkipufogó, ha visszaolvasol több kérdés volt már velük kapcsolatban. Pontos adatokat viselkedésre, teljesítményváltozásra természetesen nem lehet adni egy kipufogó csere esetén, mert ez nagyon függ sok tényezőtől, de leginkább a dobtól. Válasszunk szét két alapesetet: Utángyártott dob és tipus specifikus tuning dob. Az utángyártott dobok könnyen beszerezhetők, olcsók, némelyik kivitele szép, esztétikus, de nem az adott motorhoz hangoltak, ezért inkább a hangja változik meg és a kisebb fojtás révén talán felül, magasabb fordulatszám tartományokban jobban fog pörögni, de ez magával vonja azt, hogy alul gyengébb,nyomatékszegényebb lesz. Ennek a hangolás, töltés cserében bekövetkező változás az oka. A neves gyártótól származó adott tipusra fejlesztett dobok drágák, azonban növelik a teljesítményt, sokal szélesebb fordulatszám tartományban adnak többletet, mint nem illesztett, utángyártott társaik. Azonban azt is tudni kell, hogy ha a dob nem aktív (tehát fojtását valamilyen szeleppel nem változtatja a terhelés és fordulatszám függvényében) akkor soha nem tud a teljes fordulatszám tartományba több lenni, mint a gyári. Ilymódon van alulra hangolt (nyomatékos) és felülre hangolt (verseny) dob. Ha a 400-asra 600-asra való dobot teszel, akkor az leginkább egy nem illesztett utángyártott dobra fog hasonlítani, ha szerencséd van, akkor talán felül erősebb lesz a motor, a fordulatszám tartományának felső egyharmadában könnyebben fog pörögni és talán 1-2 plusz lóerő származik belőle, de a hétköznapi használatban gyengébb lesz a motor, nyomaték-szegényebb. A jól beállított, műszakilag rendben lévő motor egy kisebb fojtású (nem teljesen üres) dob nem teszi tönkre. Nagyon fontos azt is megjegyezni, hogy az utángyártott dobok többsége semmilyen műszaki tanúsítvánnyal, műbizonylattal nem rendelkezik, ezért utcai használata szigorúan véve tilos. Külföldi túra alkalmával komoly probléma lehet egy közúti ellenőrzéskor, valamint itthon is szigoródó mérésekkel találkozunk majd 2007-ben.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.