Elfáradt a négyütemű
Helló!
Nekem olyan kérdésem lenne ami nem kapcsolódik egy meghatározott motorhoz de remélem kaphatok választ rá. Az egyik válaszodban volt szó arról, hogy ha egy motorral folyamatosan csak "tötyörögnek" ellustulhat. A kétüteműeknél értem ezt a dolgot . Elkokszosodik a kipufogó hengerfej...stb. De az lenne a kérdésem, hogy a négyütemű gépeknél miből adódik ez az "ellustulás"? És lehet-e orvosolni valamivel?
Előre is köszi válaszod!
Üdv Gábor.
Kedves Gábor!
Igen, a négyüteműeknél is valós az „ellustulás” érzése, ha nem is
olyan jellemző és határozott, mint kétütemű társainál. A négyüteműeknél
is a lerakódások miatt van ez, akár a hengerfej kipufogó csatornájában
képződő karbon lerakódások, akár a kipufogóban képződő lerakódások,
valamint a gyűrűk nehézkesebb mozgása, esetenként megszorulása egyaránt
okozzák ezt. Itt azonban ezek a lerakódások az áramlási
keresztmetszetet nem csökkentik számottevően, mint kétütemű társainál,
hanem az áramlás sebességét csökkentik, turbulenciát okoznak, így végső
soron a töltéscsere rosszabb lesz.
Az „orvosolása” elég egyszerű. Autópálya tempóval menni kell
párszáz kilométert, a folyamatos nagy sebességű áramlás és a magasabb
hő együttes hatására a motor kitisztul, hangja megváltozik,
kompressziógyűrűje ismét szabadon kezd mozogni, visszanyeri
rugalmasságát.
Van még egy kisebb hatással bíró, de nem elhanyagolható körülmény
is. Mégpedig, hogy a csapágyak (akár a sikló, akár a golyós vagy
hengergörgős) felülete nagy fordulaton jobban „kitükrösödik”, forgásuk
kisebb energiát emészt fel, mint a kis fordulaton, lökésszerű
terhelésekkel üzemelő csapágyak esetében, ahol a felület
mikroszkopikusan egyenetlenné válik és csak hosszabb, nagy fordulatú
üzem „simítja” vissza őket. Ez az egyik oka, hogy ha jól meghajtunk egy
belsőégésű motort, akkor az utána általában csendesebben és
könnyedebben fog járni.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.