Benzinszagú motorolaj, lefűrészelt csavar... mi jön még?
Szia!
Nem olyan régen vásároltam egy 88-as CBR600F1 hurrican típusú gépet. Az első kipróbálás alkalmával minden rendben volt, aztán szép lassan előjöttek a gondjai, fesz szabályzó csere, mivel nem volt töltése. A vezérmű lánc feszítője egy lefűrészelt csavarral volt kitámasztva, hogy ne csörögjön (azóta ez ki lett szedve és eléggé zajos) remélem egy új feszítővel meg lehet oldani. A nagyobb gondja, hogy az első mérések alapján a kompresszió elég gyengus volt. 9-8-7-4. Csináltattam rajta egy szelepbeállítást, az értékeke visszajavultak 11-13-10-6,5. Az egyik hengerben nagyon alacsonynak bizonyult. A motorolajnak enyhe benzin szaga van. A szerelő véleménye szerint a szelepeket le kellene köszörülni, hogy normálisan beüljenek a helyükre, így a kompresszió visszajönne, a 4. henger normálisan üzemelne, és nem húzná vissza a másik 3-at. Így lenne erőnövekedés, és kevesebbet is fogyasztana. Viszont lehet, megterhelné a főtengelyt, ezért ezek után lehet arra is költeni…
A motor most megy, a teljesítménye nekem megfelel, igaz kicsit nehézkesen indul, kis gázadás és kb. 2. 3. „tekerésre” kapja el. Kérdésem igazából annyi, hogy érdemes lenne felújítani a szelepeket, vagy normális használat mellett így is lehet beletenni pár ezer km-t?
Segítséged előre is köszönöm!
Elmondásod alapján csak a 4. hengerben van kompresszió probléma. Ha
ez esetleg egy tömítetlen szeleptől van, akkor ha megjavul, a
forgattyús mechanizmus nem kap nagyobb terhelést, ráadásul az
egyenletesebb motorjárás miatt a rezonanciák kisebbek lesznek.
Összességében nem biztos, hogy a csapágysor jobban terhelődne.
Én megnézetném a hengerfejet, egy veszteségmérés azt is elárulja,
hogy a gyűrűk milyen állapotban vannak. A hengerfej a motor egyik
legfontosabb szerkezeti része, a jó alapjárattól a könnyű
indíthatóságig sok minden függ tőle.
Ha szerencséd van a dugattyú és gyűrűk még nem kopottak, szelep
becsiszolással vagy esetleg szelepcserével nyerhetsz egy egyenletes
járású, erős és könnyen induló motort. A 11-13 bar-os kompresszió
végnyomás megfelelő, talán a 4. henger is elérné ezt és akkor minden
rendben van.
Persze ha a cél csak a használat, működni így is működik….
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.