Bennem van a hiba, vagy a motorban?
Szia Doki!
Nemrég találtam az oldalra, de azóta sikerült több száz orvoslatodat végig olvasnom, nagyon jók!
Nekem is volna egy zavaró problémám a motorral, Honda CBR 600 RR 2004-es. Kb. 1 hónapja vettem és a váltójával nem teljesen vagyok kibékülve.
A jelenség, amivel kapcsolatban egyszer írtak neked, nálam is fenn áll, miszerint a kuplung halk csergő hangon duruzsol, ha behúzom pedig elhallgat. A hang még önmagában nem zavarna (nem tudom, ez csapágy probléma lehet vagy esetleg a kuplung lamellák adhatják ki ezt a hangot) Ami inkább zavaró az a váltó, alapjáraton beteszem egyesbe, hangos kattanás, elindulva ha rögtön tovább szeretnék váltani 2esbe, újra hangos kattanás, hacsak nem pörgetem meg egy kicsit jobban 5000-6000-ig, ilyenkor sima a váltás.
Tempósabb kigyorsításnál ismét csak probléma van, 13ezer körüli fordulatról, ha be akarom rakni a 2-t néha nem akarja bevenni, a kattanás helyett hasonlóan hangos kerregés adja tudtommal, hogy valami nem stimmel. Nincs nagy rutinom még, ezért is kérném a segítséget a hiba behatárolásában. Kuplunggal lehet a gond vagy a váltóval vagy esetleg velem. A 13 000 utáni váltás kerregésnél esetleg még arra gyanakszom, hogy elbénáztam a kuplungolást és nagyon leesett a fordulat ezért nem veszi be a következő fokozatot.
Üdvözlettel,
Csabi
Kedves Csabi!
Sajnos nagyon nehéz nekem így megítélni, hogy a zaj tényleg
probléma, vagy a normál működés velejárója. A kuplung, ha normál -
tehát nem behúzott állapotban van - akkor hajtja a váltó bemeneti
tengelyét is, az azon lévő fogaskerékcsoportot is. Ezek illesztése, ha
nem tökéletes az egyenetlen, alapjárati hajtás miatt zajt ad, de ez
bizonyos mértékig teljesen normális, elfogadható. Az egyhengeres, még
egyenetlenebbül „alapjáró” motoroknál ez még hangosabb és ijesztőbb. Ha
behúzod a kuplungot, a primer hajtás nem jut a váltó bemeneti
tengelyére, ilyenkor az egész rendszer halkabb…
Az egyesbe kapcsolás minden motoron, pláne a nagyobb
teljesítményű, erősebbre méretezett váltójú motoroknál erősen kattan.
Ez a váltó konstrukciós sajátossága, úgymond üzemszerű. Még rántás is
gyakran tapasztalható, pláne sűrű, hideg olajjal. A menetközbeni váltó
akadás már más kérdés, én azt javasolnám, hogy mutasd meg valakinek,
vagy esetleg egy megbízható, tapasztaltabb ismerősödnek add oda a
motort egy rövid próbaútra, mert a jelenség, erősségétől függően lehet
normális, vagy kezdődő kapcsolóvilla vagy kapcsolóköröm kopás is. Én
így látatlanban arra tippelnék, hogy még egy kicsit szokni kell a
váltót és szépen össze fogtok barátkozni…
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.