Bent van? Mert kint sincs...
Szia!
A segítségedet szeretném kérni egy 89-es Kawasaki GPX750R-rel kapcsolatban. Mostanában egyre többször elő szokott fordulni vele, hogy amikor 3-ból 4-be vagy 5-ből 6-ba váltok egyszerűen nem veszi be a sebességet, de semmilyen rendellenes hang nem kíséri. Úgy viselkedik mintha üresbe tenném, a motor pörög de nem húz. Minek a hibájából történhet? Váltó, kuplung? Lehet esetleg házilag javítani, vagy egy ennyi idős motornál már csak elviselni lehet az ilyen hibákat?
Válaszodat előre is köszönöm!
Kedves Gábor!
Valóban, a régebbi motoroknál ez gyakrabban előforduló, de
közvetlen hibára nem utaló probléma. Az oka az, hogy a léptető villa,
az alakos henger (kukachenger) és a kapcsolókörmök kopásából eredően,
ha nem húzzuk határozottan be a fokozatot, akkor a két kerék nem
kapcsolódik össze, de nem is marad a korábbi fokozatban, hanem „üresbe”
kerül. Azért csak idézőjelben, mert ez a fokozat nem üres, hanem két
fokozat közötti „hézag”. A kopások miatt össze nem kapcsolódó kerekek
okozta „üres”.
A javítása az egyik legköltségesebb munkadíjú művelet, ugyanis
általában szét kell a blokkot húzni, sok járulékos költséggel, új
tömítésekkel, stb. Nyilván, ha a motort nem tudjuk használni, akkor meg
kell csinálni, ha azonban még egy kis odafigyeléssel jól vált és a
fokozatrögzítő bent tartja a fokozatokat a szétszerelés felesleges.
Egyébként is, a váltó szerelése tapasztalatot igényel, néhány
kopást csak a szakértő szem vesz észre, és csak nagy tapasztalattal
lehet eldönteni, hogy egy-egy kapcsolóvilla, kapcsolóköröm mikor csak
használt és mikor csereérett. Szakértelem és tapasztalat nélkül a
váltójavítást nem ajánlom otthon elvégezni.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.