Bejáratás hegyen-völgyön
Kedves Motordoktor!
Nagyon sok hasznos tanácsot adtál már másoknak, amikből én is nagyon sokat tanultam. Most sikerült egy új motorkerékpárt vásárolnom. A bejáratásról nem nagyon találtam eddig leírásokat (a szervizkönyvet kivéve), de több ellentmondással találkoztam másoktól. Kérlek, írd meg, hogyan a legkíméletesebb egy motornak a bejáratás? Sűrűn váltogatni, hogy a váltó is összekopjon? Először kisebb fordulatszámon hajtva, majd fokozatosan egyre magasabban? Sík terepen egyenletesen haladva, vagy dimbes-dombos tájon? Motorféket szabad-e használni bejáratás alatt?
Tanácsaidat előre is köszönöm.
Anikó
Kedves Anikó!
Azért oszlanak meg a vélemények a bejáratásról még az értő
emberek esetében is, mert nincs egy kimondott és mindenre jó formula,
de vannak kerülendő üzemállapotok, mint például a nagy fordulat, de még
inkább a kis fordulat és nagy terhelés kombinációja. Eddig a rossz hír.
A jó hír az, hogy a mai motorok szinte nem is igényelnek
semmilyen bejáratást, az élettartamuk csak kb. 10%-ban függ a
bejáratástól, míg ez régen ennek a többszöröse is lehetett. Ennek
magyarázata a pontos megmunkálás, az alkatrészek kis tűrése és
anyagminősége, valamint az alkalmazott kenőanyagok magas színvonala.
Általánosságban elmondható, hogy közepes fordulaton, alacsony
terhelésen (kis gázállással) kell menni és néha gyorsítani, lassítani,
nem mindig pl. 70-nel utazni. Városban ne araszolgassunk, és
félóránként álljunk meg 10 percre az első 200 km-ben. A nagy fordulatú
motorfék egyes kétüteműeknél nem tesz jót, ezt kerüljük, néha motorfék
helyett kuplungoljunk ki és gázfröccsökkel „öblögessünk”. 5-10
másodperces, alacsony fordulatú motorfék még a kétüteműeknek sem káros.
Én azt szoktam mondani, hogy közepes gázas gyorsításokkal a forgalom
ritmusát felvéve, úgymond normálisan közlekedve a legjobb bejáratás
minden járműnek.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.