no

Sportkipufogóval közúton

2007.08.09. 07:47

Kedves Doki!

A MotoGP közeledésével, gondolom sok motoros társunk tervezi a látogatást motorkerékpárral velünk egyetemben. Ettől függetlenül, kérdésem általános jellegű lenne a külföldi motoros túrák irányába.
Már több korábbi sportkipufogóval kapcsolatos válaszotokban olvastam hivatkozásokat, a műszaki tanúsítvánnyal rendelkező és tanúsítvánnyal nem rendelkező sportdobokkal kapcsolatban.
A kérdésem az lenne, hogy milyen kellemetlenségek érhetnek külföldön, egy műszaki tanúsítvánnyal nem rendelkező sportdobbal?
Az is érdekelne, hogy ki ellenőrizheti ezt, vagy esetlegesen már a határon is van esély, hogy nem engednek ki vele?
Mit lehet tenni például esetünkben ahol a társaság nagy részének Finster sportdobja van (tudomásom szerint ennek a sportdobnak nincs semmilyen műszaki tanúsítványa).

Válaszod előre is köszönöm!!!

Üdvözlettel
Feller

Kedves Feller!

Ezt a kérdést szeretném neked megköszönni, már a kérdés felmerülése is haladó gondolkodásra vall.
Sajnos a hangos dob egyre aggasztóbb helyzetbe sorolja a motoros társadalmat, mert a környezetünket, a szomszédainkat és a lakókörzetünket hangolja ellenünk, akiknek a négyhengeres ordítása nem zene, hanem egy idegesítő zaj. Csak órák kérdése és a magyar hatóságok is fel fognak lépni, ahogy Európa nyugati részén 15-20 évvel ezelőtt. Hivatalosan a jármű úgy vehet rész közúti forgalomban, ha megfelel a homologizációs okmányának, minősített biztonsági (fék, világítás stb.) és emissziós (kipufogó, katalizátor) berendezések vannak rajta. Ezek lecserélése is csak minősített alkatrészre történhet.
Ha le akarom cserélni a kipufogót egy másikra, akkor annak a másiknak rendelkezni kell egy jóváhagyási számmal pl. e1*97/24*2003/77/9, ami pl. egy Akrapovic utcai dob jóváhagyási száma, amiről egy A4-es megfelelőségi bizonylat is van, (Street-Legal Component Approval Certificate) ezt magunkkal kell hordani, valamint a dob testébe is bele van ütve a jóváhagyási szám.
Ha megállít a rendőr, akkor (pl. Németország és Ausztria) ezt kérheti, sőt egy helyszíni zajmérést is csinálhat, ha úgy értékeli, hogy az utcai limitet meghaladja a zaj. Most abba ne menjünk bele, hogy mihez van joga és mit fog csinálni, ha nagyon zajos. Elméletileg a közúti közlekedésre alkalmatlan járművet azonnali hatállyal kivonhatja a forgalomból. Nálunk nem esszük ilyen forrón a kását, de 20-50 eurós helyszíni bírságra számíthatunk; ez is a helyszínelőtől függ.
A határon általában kiengednek, ott ezt nem vizsgálják.
Tenni pedig azt lehet, hogy a közúti közlekedésre nem megfelelő dobokat pályanapokon használjuk, utcára pedig a jóváhagyott (gyári) dobot. Egyelőre jobb megoldás nem létezik.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.