no

Hol legyen a szelephézag?

2007.10.05. 09:42

Kedves Motordoki!

Szelepállítással kapcsolatos a kérdésem, ugyanis lassan esedékes lesz a motoromon. Alsó határ közelében van pár hézag (VFR750 80000km-nél), és a szerelőm szerint érdemes lenne az összes szelephézagot felső határ közelébe állítani. Ésszerűnek is tűnik ez a megoldás, hiszen úgy tűnik a szelephézagok a km-ek előrehaladtával csökkennek, legalábbis az én motoromon. Igen ám, de sok helyen olvastam, hogy a ciripelő szelepek, vagyis a megnőtt hézag miatt kellett hézagot állítani (lapkás motornál). Előfordulhat, hogy valami ok folytán az én motoromon is nőhetnek a hézagok? Mert ebben az esetben nem lenne ésszerű a szerelőm által ajánlott felső határra állítani a hézagokat.
Egyáltalán mitől függ, hogy egy lapkás motornál nõ a hézag, vagy csökken?
Mi erről a véleményed?

Válaszod előre is köszi
Kornél

Kedves Kornél!

A szelephézag változása, hogy elmegy vagy megnő attól függ, hogy mi okozza a változást. Ha a szelepszár nyúlik meg vagy a szeleptányér verődik be, áll be rendes helyére a szelepülékben akkor csökken a hézag, ha a vezérlőmechanizmus kopik, akkor általában nő a hézag. Mindez persze a szerkezeti kialakítás függvénye is, hiszen, nem mindegy, hogy közvetlen vagy tőkés, illetve himbás vagy félhimbás vezérlésről beszélünk.
A közvetlen, szeleptőkés és pogácsás megoldások a legtartósabbak, itt általában sokáig stabil marad a hézag, utána általában elmegy, csökken, mert a szeleptányér és szelepülék megkopik, a szelep mélyebben zár.
Ezek amolyan tapasztalati általánosságok, mert a dolog nagyon sok egyéb tényező függvénye, amiből csak a legfontosabbakat említve: a használat módja, a motorozási szokások és az alkalmazott üzemanyag meghatározó jellegűek.
Én a hézagot az adott intervallum közepére állítanám (a lapkaméret adta lehetőségekhez igazodva), mert rákészülni, hogy merre fog változni, majdnem lehetetlen.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.