Ha kopott a váltó, több megoldás is létezik
Hello Motordoktor!
Kb. 2 hónapja vettem a Yamaha DT 50-es kismotorom:) (elvileg 14000 km-el óra szerint). Semmi gond nem volt az első hónapban hanem kb. két hete a 6 sebességet nem akarta mindig bevenni és ürest dobott helyette, aztán már az 5. sebességgel is ez van. Csak úgy tudom ilyenkor berakni, hogy váltok még egyet és akkor beveszi (4-üres-5) pedig alig mentem vele 100 km-t, és az 5. 6. sebességet is alig használtam.
Nem nagyon értek hozzá, de azt mondták fogaskerekekkel lehet a baj de mint mondtam alig használtam ezt a két sebességet, és az első hónapban nem is volt vele baj. Én vagyok ennyire béna és üljek vissza biciklire?
Mi lehet vele a baj és mennyibe kerülhet a javíttatása?
Válaszodat előre is köszönöm.
Kedves Csaba!
Az ilyen jellegű üresbe váltások a fogaskerekeken lévő
kapcsolófogak és a léptetővillák kopásának összegződése miatt van. A
villa is kopott, nem tol eleget a fogaskeréken, a fogaskerék
kapcsolókörmeinek az éle meg már le van gömbölyödve, nem kapcsolódik
össze, hanem kilökik egymást a kapcsolatból, pláne, ha a fokozatrögzítő
sem a legjobb már. Öregebb motorokon már mindig határozottabban kell
váltani, gyorsan és relatíve erősen húzni be a fokozatokat, így a
kapcsolás nagyobb eséllyel jön létre. Ha ekkor is kidobja, vagy be sem
veszi a fokozatot akkor a felújítás már nem odázható tovább, a váltó
minden egyes kidobott sebességgel rosszabb lesz.
Költséget nem tudok mondani, ez függ a felhasznált anyagtól, a
szerviztől, és természetesen attól, hogy mit kell cserélni. Néha a
fogaskerék kapcsolókörmök otthoni megmunkálása (alámetszés) is időleges
megoldást jelenthet, ezt egy jó gépműhely meg tudja csinálni, azonban
hangsúlyozom, ez nem egy profi megoldás, amolyan költségkímélő otthoni
tuning...
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.