no

Cserélgetem a betéteket, de mind nyikorog

2007.11.20. 01:40

Kedves Doki!

Valamivel több, mint egy éve vagyok tulajdonosa egy 2001-es évjáratú, 50-es Runnernek. Annak idején a vásárlást eléggé elhamarkodtam, és sajnos sok hibát kellett orvosoltatnom. (Kopott variátor tárcsák, kopott szíj, lapra kopott tuning görgők, olajat eresztő hátsó teló, stb.) Egy kis ráfordítással azonban a robogó kitűnő állapotba került. Egyetlen műszaki szempontból semleges, ám annál zavaróbb probléma maradt: a fékek nyikorgása. A modell elől, hátul tárcsafékes. Egy szervizben miután megvizsgálták, azt mondták, hogy a betétek meg vannak égve, ez okozhatja a nem kívánt zajt. Ki is cserélték a régit RMS betétekre, de a nyikorgás rövidesen újra visszatért. Egy másik szervizben leszólták az RMS betéteket, és javasolták minimum a Ferodo használatát. Azóta már a második garnitúra Ferodo betétet fogyasztom, de az éktelen lárma csak nem akar megszűnni. A második helyen már inkább a tárcsát okolták a hiba miatt. Azt mondták egy garnitúra jó minőségű betét elfogyasztása segíthet. De nem így történt. Azóta már én sem vagyok annyira amatőr, igyekszem minél többet tanulni a motorokról és azok berendezéseinek működéséről. Jobban megvizsgálva az első tárcsát azt azért elmondhatom, hogy igen kopott. Azt hiszem úgy mondják, hogy "nyerge van". Viszont ez nem mondható el a hátsóról, ami szintén nyikorog. A kérdésem az lenne, hogy szerinted a tárcsák állapota okozza-e a nyikorgást, és ha igen, mi az összefüggés. Ha a válasz igen, gondolom, féktárcsa cserével lehet segíteni a problémán. Ez azonban csak végső megoldásként jöhet szóba, mert elég költséges lenne.

Válaszodat előre is köszönöm!
Tamás

Kedves Tamás!

Amióta egészségügyi és környezetvédelmi okokból a fékbetétek anyagából száműztek néhány káros komponenst azóta ez a nyikorgós, súrlódós fék problémája nagyon gyakorivá vált. A gyártók törekednek a jó fékhatásra, a hosszú élettartamra, és e kettőnek a komfort néha áldozatul esik. A baj az, hogy megnyugtató megoldást nem tudunk, próbálkozni lehet különböző módszerekkel.

A nyikorgást a betét-tárcsa kapcsolata okozza, a zaj nem más, mint rezonancia. Ezt a rezonanciát kell csillapítani vagy megszüntetni. Az első kézenfekvő dolog a betétek cserélgetése, de mivel szinte majdnem mindegyik ugyanolyan összetételű, ez általában nem vezet megoldásra, és költséges is. A másik, a betét kopó anyagából (hibás elnevezéssel: ferrodolból) a ráfutó élen egy kis letörést csinálni reszelővel, kb. 1 mm-t levenni az élből. Ez csökkenti a rezonanciát, jobb felfutást ad a betétnek. A harmadik lehetőség a betét hátoldalát – ha van hőelosztó lemezke, akkor annak is mindkét oldalát – vékonyan (!) bekenni kimondottan fékekhez árult konzisztens, sűrű rézpasztával. Ez viszonylag sokáig rajta marad, véd a korróziótól és jó rezgéscsillapító.

Ha ezek együttes alkalmazása sem szünteti meg a nyikorgást, akkor a féktárcsa valószínűsíthetően már annyira barázdált (válla van, nem nyerge), hogy tényleg csak a csere segít, illetve ha még méreten belül van, akkor egy érintő fogás egy jó gépműhelyben, esztergával.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.