Életem első motorja, életem első motoros kérdései

2007.11.21. 09:30
Kedves MotorDoki!

Hétvégén sikerült átvennem életem első motorját egy Honda CBF600N ABS-es gépet. Gyorsan mentem is vele 350km-t, és úgy érzem jól döntöttem! :)
Felmerült viszont néhány kérdés:
1. Ha üresbe teszem a váltót más a hangja ha be van húzva a kuplung, és ha elengedem.
2. Ha motorféket használva lassítok és kapcsolgatok visszafelé, néha (még nem jöttem rá mitől függ) nem enged visszakapcsolni első fokozatig. Ha megállok, kicsit felengedem a kuplungot és ismét próbálom, akkor üresbe ugrik, pedig ekkora erőre elsőbe szokott menni. Én vagyok béna, vagy kell foglalkozni ezzel a problémával?
3. A Magyarországon talán legnépszerűbb (az ára miatt) 4 betűs márka legkomolyabb sisakját választottam (amelyiknek felnyílik az álla). Amíg tanultam tökéletes volt, de 140 fölött le akarja tépni a fejemről a szél. 196 cm vagyok és a motoron sincs burkolat, így nem tudom eldönteni, hogy ez az oka, vagy emiatt érdemes sisakot váltanom?
4. Kb. 60 km/h alatt zárt plexinél elkezdek párásodni. Felette egy pillanat alatt lejön, de városban kényelmetlen a fel-le nyitogatás. Van erre valamilyen megoldás?

Előre is köszönöm a segítséget!
Üdv:
Kiss Gergely

Kedves Gergely!

Amikor a váltó üresben van és behúzod a kuplungot akkor általában a motorok csendesebben szoktak járni, mert nem hajtják a váltó bemeneti tengelyét, nem zörgetik a foghézagokat és maga a kuplungkosár is csendesebb, ez normálisnak tekinthető, természetesen nem mindegy a hang ereje és jellege sem, mert akár kuplunghibára is utalhat.

Az első fokozatot általában nehezebben kapcsolják a váltók, aminek több szerkezeti oka is lehet, de egyik sem utal hibára. Ha megállsz, felengeded a kuplungot és akkor könnyedén bemegy, ez is egy, a szerkezeti kialakításból adódó jellemvonás, nem hiba. Most arról nem beszélek ha tényleg a váltó akad, kopott és csak erővel lehet fokozatba rúgni a váltót.
Ami pedig a sisak párásodást illeti, erre vannak megoldások. Dupla plexi (rátehető a gyári plexire belülről), valamint páramentesítő kendők, orr-részhez szerelhető terelők, amelyek a leheletet elterelik a plexiről.

A zaj, illetve a légellenállás kérdése nem egyszerű, ez sokminden függvénye, ha teheted próbálj egy másik sisakot is fel, gyakran egy másik márka jobban illeszkedik, más alakú és kisebb ellenállású abban a pozícióban, ahogy Te ülsz a motoron, amilyen magas Te vagy.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.