Alu blokkba vas hüvely
Tisztelt Motordoktor!
Van egy 2000-es évjáratú Kawasaki KX 125 ccm crossmotorom. Vásárlás után derült ki, hogy a nikasilos réteg ki van fúrva a hengerből és egy acél hüvellyel van helyettesítve. Ezzel kapcsolatban lenne néhány kérdésem.
Mennyivel rosszabb az acél hüvellyel a motor teljesítménye? Egy vagy két gyűrűs dugattyú a jobb? A motor kenésére a szintetikus vagy az ásványi olaj ajánlott? Van-e az acél hüvelynek valamilyen előnyös tulajdonsága? Tuningolható-e a motor annyira, hogy felvegye a versenyt a nikasilos hengerű motorral? Az acélhüvelyt újra belehet-e nikasilos réteggel vonatni? A véleményedet és tanácsaidat előre is köszönöm.
Ádám
Kedves Ádám!
Egyszerre jó sok kérdést szegeztél nekem, de nézzük sorjában. A
nicasilos hengerek minden tekintetben korszerűbbnek tekinthetők a vas,
vagy vas hüvelyes hengernél. A hüvelyt a költségek miatt szokták
betenni, ezzel a motor működőképes lesz, de általában nem éri el gyári
teljesítményét, mert az alumínium dugattyút a vas hüvelyhez nem lehet
olyan pontosan illeszteni, mint a közel azonos hőtágulású nicasilos
aluhengerhez, továbbá a nicasil siklási tulajdonságai sokkal jobban az
acélnál.
A versenymotorokban általában egydugattyús gyűrűket használnak,
amely súrlódása kisebb, de kis fordulaton a résveszteségek nagyobbak.
Ezek a motorok kis fordulaton csak a depóban mennek, versenyen ritkán…
Ökölszabályként elmondható, hogy a nicasilos hengerek szinte
minden esetben szintetikus, jó minőségű olajat igényelnek, némely
régebbi vas hüvelyes motor még tökéletesen üzemel ásványi bázisú 2T
olajjal, de a szintetikus olaj ott sem hátrány, legfeljebb pénzügyileg.
Az acél hüvely legelőnyösebb tulajdonsága az ára, a könnyű
beszerezhetősége, műszakilag nem sok előnye van, pláne nem egy házilag
átalakított, utólagosan meghüvelyezett aluhengerben.
Az acél hengert nicasiloztatni természetesen nem lehet, ugyanis a
nicasilozás az alumínium felületi rétegébe elektromos úton
belediffundáltatott egyéb ötvözők ( nikkel, szilícium), amelyek az
alumínium siklási tulajdonságait javítják, kopásállóságát növelik. Acél
esetében az eljárás nem alkalmazható.
Hogy az utólagos vas hüvelyes motorral mennyire lehet
megközelíteni a gyári teljesítményt, illetve egy mély homokos pályán,
nyári napon hogy fogja bírni a versenyt, nem lehet előre megmondani. Ez
sok dologtól függ, leginkább a hüvelyezés minőségétől.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.