no

Alu blokkba vas hüvely

2007.11.28. 12:21

Tisztelt Motordoktor!

Van egy 2000-es évjáratú Kawasaki KX 125 ccm crossmotorom. Vásárlás után derült ki, hogy a nikasilos réteg ki van fúrva a hengerből és egy acél hüvellyel van helyettesítve. Ezzel kapcsolatban lenne néhány kérdésem.
Mennyivel rosszabb az acél hüvellyel a motor teljesítménye? Egy vagy két gyűrűs dugattyú a jobb? A motor kenésére a szintetikus vagy az ásványi olaj ajánlott? Van-e az acél hüvelynek valamilyen előnyös tulajdonsága? Tuningolható-e a motor annyira, hogy felvegye a versenyt a nikasilos hengerű motorral? Az acélhüvelyt újra belehet-e nikasilos réteggel vonatni? A véleményedet és tanácsaidat előre is köszönöm.

Ádám

Kedves Ádám!

Egyszerre jó sok kérdést szegeztél nekem, de nézzük sorjában. A nicasilos hengerek minden tekintetben korszerűbbnek tekinthetők a vas, vagy vas hüvelyes hengernél. A hüvelyt a költségek miatt szokták betenni, ezzel a motor működőképes lesz, de általában nem éri el gyári teljesítményét, mert az alumínium dugattyút a vas hüvelyhez nem lehet olyan pontosan illeszteni, mint a közel azonos hőtágulású nicasilos aluhengerhez, továbbá a nicasil siklási tulajdonságai sokkal jobban az acélnál.
A versenymotorokban általában egydugattyús gyűrűket használnak, amely súrlódása kisebb, de kis fordulaton a résveszteségek nagyobbak. Ezek a motorok kis fordulaton csak a depóban mennek, versenyen ritkán…
Ökölszabályként elmondható, hogy a nicasilos hengerek szinte minden esetben szintetikus, jó minőségű olajat igényelnek, némely régebbi vas hüvelyes motor még tökéletesen üzemel ásványi bázisú 2T olajjal, de a szintetikus olaj ott sem hátrány, legfeljebb pénzügyileg. Az acél hüvely legelőnyösebb tulajdonsága az ára, a könnyű beszerezhetősége, műszakilag nem sok előnye van, pláne nem egy házilag átalakított, utólagosan meghüvelyezett aluhengerben.
Az acél hengert nicasiloztatni természetesen nem lehet, ugyanis a nicasilozás az alumínium felületi rétegébe elektromos úton belediffundáltatott egyéb ötvözők ( nikkel, szilícium), amelyek az alumínium siklási tulajdonságait javítják, kopásállóságát növelik. Acél esetében az eljárás nem alkalmazható.
Hogy az utólagos vas hüvelyes motorral mennyire lehet megközelíteni a gyári teljesítményt, illetve egy mély homokos pályán, nyári napon hogy fogja bírni a versenyt, nem lehet előre megmondani. Ez sok dologtól függ, leginkább a hüvelyezés minőségétől.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.