no

Motort vennék... de milyet?

2007.12.10. 11:47

Üdv Motordoki!

Motorvásárlás előtt állok, és ebben lenne szükségem némi eligazításra. Nem azt akarom megtudni tőled, hogy melyik a legkirályabb márka, típus....stb. Eddig csak kétütemű, egyhengeres gépeim voltak. Ahogy lassan kirajzolódott bennem hogy mit is akarok egyértelművé vált, hogy egy középkategóriás naked lesz a legmegfelelőbb. Ekkor elkezdtem nézelődni a piacon és olvasgatni a motorokról. Ekkor merültek fel bennem a következő kérdések melyekre remélhetőleg választ kapok.

1.Az első kérdésem a motor hengereinek számából és elrendezéséből adódik! Vegyünk két azonos hengerűrtartalmú motort. Mindenhol azt olvastam, hogy a v2 sokkal nyomatékosabb és lényegesen magasabb fogyasztása mind a sor4-eseké. Azt szeretném megtudni, hogy ez miből adódik?
2. A különböző motortípusok (v2, v4 sor2, sor4) élettartama közel azonos-e? Ha nem, akkor melyik javára dől el a dolog és a mai motorok hány km-t mehetnek el maximum? Persze tudom, hogy nagyon sok mindentől függ, de vegyünk egy jól karbantartott, csak utcán használt motort!
3.A harmadik kérdésem két 4 hengeres gép közötti különbségre irányulna! Szándékosan nem írok márkát. Arra lennék kíváncsi, hogy egy v4es motor karakterisztikája a sor-4-hez vagy a v2-höz áll közelebb? Az az, mi a helyzet a teljesítmény leadásával?

Tudom, hogy valószínűleg az is a tanácsaid között lesz, hogy teszteljem vásárlás előtt a gépeket (ami meg is fog történni) de mivel ilyen teljesítményű gépekkel még nem nagyon tudtam menni így annak a tesztkörnek nem lesz túl nagy jelentősége. Mivel nem tudom elsőre kimotorozni őket. Ezért lenne fontos a véleményed!

Válaszod előre is köszönöm!
Üdv Gábor

Kedves Gábor!

A V2-es hengerelrendezésű motorok azért nyomatékosabbak, illetve azért érződnek nyomatékosabbnak, mert ezek a sornégyeshez hasonlítva kisebb fordulatúak, és hangolásukat inkább az alul jelentkező magasabb nyomatékra élezik, mint a nagy fordulatszámon jelentkező csúcsteljesítményre. Felépítésük, konstrukciós kialakításuk (pl. furat-löket arány, hatórúdhossz) is ezt célozza. Lehetne soros négyesből is nyomatékost csinálni, vagy V2-esből 16 ezret forgó blokkot. De nem érdemes, az adott konstrukció erre nem a legalkalmasabb.
A motorok élettartamát nehéz meghatározni, a tapasztalat azt mutatja, hogy azonos üzemi körülmények között a több hengeres blokkok a jobb kiegyensúlyozás, a kisebb tömegerők miatt hosszab életűek, de hangsúlyozom, ez egy közelítése a problémának, egy kis fordulatú V2-es sokkal többet elmehet, mint egy visítva ordító négyhengeres 400-as. Korszerű, nem szélsőségesen kiélezett utcai motorkerékpár-blokkok a 100 ezer kilométeres futásteljesítményt nagyfelújítás nélkül elérik, függetlenül a szerkezeti kialakításuktól.
A V4-es motorok karakterisztikája inkább a V2-esekhez áll közelebb, ezek a blokkok általában túrasoprt motorokban vannak, voltak, ahol a használható, nyomatékos középtartomány fontosabb, mint plusz 15 lóerő a felső fordulatszám-tartományban. Valahogy a soros négyhengeresek és a V elrendezésű kéthengeresek előnyeit próbálja a V4-es blokk egyesíteni, részben sikerrel.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.