Megéri külföldröl sokat futott motort venni?
Hello Doki!
Az alábbi kérdéssel fordulnék hozzád:
Kiszemeltem magamnak egy szép állapotú ZX9R-t (99es évjáratú), csak egy gond van vele, hogy több mint 100.000 km-t tettek már a motorba. A motor szép gyári állapotú, motorikus részéhez a kötelező beállításokon kívül még nem nyúltak, rendszeresen cseréltek benne olajat, 6000-nként és még semmi nyoma nincs annak, hogy a motor fogyasztaná. Ezen kívül ami még fontos lehet, hogy csak hosszabb távú túrákra használták és amiért elgondolkodtam a vásárláson az az, hogy nyugati szomszédunkban venném, mert itthon azért én se mernék ennyi használat után motort venni. Véleményed szerint szabad ennyi megtett kilométerrel motort venni, vagy mi az, amit egy ilyen paraméterű motor képes komolyabb gond nélkül elmenni?
Köszönettel egy lelkes olvasód!
Kedves Robi!
Nagyon sokan kérdeznek hasonlót, azonban igazából nem lehet
megmondani, hogy mit várhatunk egy-egy modelltől futásteljesítmény
tekintetében. A használat módja, az üzemeltetési körülmények, a
használt kenőanyagok és egyéb üzemanyagok döntően befolyásolják a motor
élettartamát, az optimális körülmények között (hosszú utak, kevés
hidegindítás, kímélő használat, szintetikus olajok használata stb.)
üzemeltetett és a keményen hajtott, nem gondozott motor élettartama
között többszörös eltérés lehet, így nem kizárt, hogy a motor akár
150-200 ezer kilométert is elfut nagyjavítás nélkül.
Azonban azt is figyelembe kell venni, hogy a magas
futásteljesítmény nemcsak a motorblokkot, hanem egyéb szerkezeti
elemeket is igénybe vesz, még a váz anyaga is fárad, nem beszélve a
futóműalkatrészekről. Ilyen meggondolásból én azt mondanám, hogy a
magas futásteljesítményű gépeket csak jó áron érdemes megvenni, még
akkor is, ha az állapotuk első ránézésre nagyon jó. A teljes igazsághoz
azonban az is hozzátartozik, hogy akkor sem járunk jobban, ha itthon,
egy kereskedőtől veszünk visszatekert órájú, de valójában ugyanilyen
sokat futott motort.
Nem tudok tanácsot adni, ez a konkrét vétel is lehet nagyon jó…
És ez nem csak az ártól függ.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.