Ferdén fut a hátsó kerék
Kedves Motordoktor!
Rendszeresen olvasgatom a rovatod és sok hasznos tanácsodat tettem már "magamévá". Hosszú szünet után, öt éve újra motorozom. Bő egy éve boldog "gazdija" vagyok egy új Yamaha TDM 900-nak. Néhány kisebb módosítás után (kormány, szélterelő, ülés) számomra ideálissá tettem, s ha a technika ördöge és a motorosok védőszentje is úgy akarja, talán együtt fogunk "megöregedni". Problémám a láncfeszesség állításánál merült fel. A gyári jelölések azonosságára figyelve szemmel jól látható, hogy ferdén fut a hátsó kerék. A lengővilla motor felé eső részénél a felni és a villa közötti két oldali távolság egyenlőségére ügyelve állítottam a láncfeszességet és úgy tűnik, hogy az első kerékhez képest mintha most is keresztbe állna a hátsó, bár lehetséges, hogy ez már csak a két kerék vastagsága közötti különbség adta optikai csalódás. Előfordulhat-e ennél a típusnál, hogy a lengővillán belül a kerék nem pont középen helyezkedik el?
Van-e valami jobb tipped az "egyenesfutás" pontos beállítására.
Válaszodat várva:
Boldog új évet kívánok!
János
Kedves János!
A jelölések pont azért vannak, mert a régi deszkás módszer ma már
nem alkalmazható… Meglep, hogy a jelölések ellenére mégis ferdén áll a
kerék, noha nem egy modellt ismerek, ahol a kerék nem a lengővilla
közepén fut, de a jelöléseknek jónak kellene lenni. Nem ismerem a
TDM900-as vázát annyira, hogy ezt most kapásból tudjam, de az egyik
legkönnyebb és biztos beállítás, ha megmérjük egy arra alkalmas
barkácsszerszámmal a tengelytávot mindkét oldalon. Erre nem elég egy
léc, mert a motor a blokknál, idomnál szélesebb, hanem egy pl. menetes
száron lévő két állítható, rá merőleges kar, amellyel a pontosan
egyenesbe állított kormányú motor tengelytávját mindkét oldalon
megmérjük. Értelemszerűen a tengelytávnak mindkét oldalon azonosnak
kell lenni.
Ha egy barát mögötted megy motorral egyenes úton 20-50 m-rel
lemaradva nagyon jól lehet látni, ha csak kicsit is két nyomon megy a
motor. Az eltérő méretű abroncsok megtévesztőek, de azért jól lehet
látni.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.