Mit jelent ami a kipufogómra van írva?
Tisztelt Motordoktor!
Tudom, többször volt már szó a kipufogódobokról, de arról még nem olvastam, hogy honnan tudhatjuk, hogy az új hang nem "sérti" a hatóságok fülét. Gondolom, többeket érdekel az, hogy egy dobon milyen jelöléseknek kellene lenniük, hogy azt nyugodtan felszerelhessük.
Lenne egy konkrét példám is, ha szükséges a márka hanyagolható. Hurric kipufogódob (Kawasaki ER-6n-hez) a következő jelölésekkel a dob alsó felén az egyik oldalon:
e3 (e3 bekeretezve) 1004,
e3 (e3 bekeretezve) 1079,
e3 (e3 bekeretezve) 1027.
Kérdeseim a következők lennének:
1. mit is jelentenek a fenti kódok (e valamiféle szabvány jelölése, az utána lévő szám talán az országkód)?
2. A dobhoz külön papír formában mellékelt tanúsítvány ha nincs beszerezhető-e valahonnan, ill. szükséges-e vagy a fenti kódok miatt mindenki elhiszi, hogy szabályos a dob?
3. Vajon az adott típushoz gyártott dobot a motorkerékpár gyártói garanciavesztés nélkül is használhatónak tekintik?
4. Arra is kíváncsi lennék, hogy a dob felszerelésével a Kawasaki ER-6n injektora lereagálja-e az új dob okozta változásokat. Gondolom egy szervíz tud mérést végezni ez irányban.
Előre is köszönöm tanácsaikat!
Üdvözlettel:
Gerőcs Ferenc
Kedves Ferenc!
A kérdés egy olyan szabályrendszert feszeget, amely
általánosságban Magyarországon is létezik és elfogadott, azonban a
rendszer egyes elemei, a szabályok betartatása és elfogadása még
gyerekcipőben jár. Talán sok embernek hasznos, ha kifejtjük kicsit
bővebben, hogy mik ezek a jelek és melyek azok a szükséges jelölések és
papírok, amelyekkel rendelkeznünk kell.
Az alapja mindennek az, hogy a járműre utólagosan rászerelt
hangtompító berendezésnek teljesíteni kell a jármű gyártásakor
érvényben lévő szabályokat. Ezeket a szabályokat, hang és károsanyag
emissziós értékeket az ECWVTA (Europian Comittee Whole Vehicle Type
Approval, azaz az európai járművekre vonatkozó megfelelőségi
nyilatkozat, típusbizonyítvány) pontosan rögzíti.
Ha egy hangtompító berendezéseket gyártó cég elkezd utólag
felszerelhető hangtompítót gyártani, akkor neki az adott járműre
vonatkozó szabályoknak meg kell felelni, ezen megfelelőségről pedig a
hangtompítónak egy elfogadott vizsgáló szerv által végzett vizsgálaton
meg kell felelni. A vizsgálat alapját a 97/24 EC európai direktíva
képezi, amennyiben ezen a vizsgálaton a hangtompító berendezés
megfelel, akkor kap egy ún. Approval Number-t, egy megfelelőségi
számot, amely alapján a mérési jegyzőkönyvek adott esetben
visszakereshetők. Ez a szám az említett esetben a e3 (ez a gyártó
országra utal) és a 1004 megfelelőségi vizsgálati szám. Továbbá a
vizsgálatról a gyártó kap egy vizsgálati jegyzőkönyvet, aminek a
másolatát, illetve annak egy kivonatát a gyártó köteles az áru mellé
mellékelni értékesítéskor. Példának említeném az ismert Akrapovic
kipufogógyártót, ahol az utcai rendszereihez forgalmiba helyezhető kis
méretben mellékel. Ez mindössze 3 lap, a vizsgálatot végző hatóság
megjelölésével (TÜV Germany), a vizsgálat direktíváinak a számával és a
gyártói megfelelőségi nyilatkozat kivonata.
Ez a tanúsítvány a gyártótól szerezhető be.
A garancia a gyártótól függ, egyes gyártók bizonyos tuningdobok
felszerelése után is vállalnak garanciát, pl. a KTM az Akrapovic
rendszer felszerelése után is vállal garanciát az utcai modelljeire.
Az injektor hozzáállása az utólagosan felszerelt dobhoz a
befecskendező rendszertől függ. Egyes rendszerek az adaptív értékekkel
utána tudnak menni a megváltozott töltéscsere körülményeknek, másoknak
új gyújtás vagy befecskendezés térkép feltöltése szükséges. Ez attól is
függ mennyiben más a felszerelt cső vagy rendszer a gyáritól, milyenek
az áramlási viszonyai stb. Ezt a forgalmazó biztosan meg tudja
mondani.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.