no

Mit jelent ami a kipufogómra van írva?

2008.04.08. 10:51

Tisztelt Motordoktor!

Tudom, többször volt már szó a kipufogódobokról, de arról még nem olvastam, hogy honnan tudhatjuk, hogy az új hang nem "sérti" a hatóságok fülét. Gondolom, többeket érdekel az, hogy egy dobon milyen jelöléseknek kellene lenniük, hogy azt nyugodtan felszerelhessük.
Lenne egy konkrét példám is, ha szükséges a márka hanyagolható. Hurric kipufogódob (Kawasaki ER-6n-hez) a következő jelölésekkel a dob alsó felén az egyik oldalon:

e3 (e3 bekeretezve) 1004,
e3 (e3 bekeretezve) 1079,
e3 (e3 bekeretezve) 1027.

Kérdeseim a következők lennének:
1. mit is jelentenek a fenti kódok (e valamiféle szabvány jelölése, az utána lévő szám talán az országkód)?
2. A dobhoz külön papír formában mellékelt tanúsítvány ha nincs beszerezhető-e valahonnan, ill. szükséges-e vagy a fenti kódok miatt mindenki elhiszi, hogy szabályos a dob?
3. Vajon az adott típushoz gyártott dobot a motorkerékpár gyártói garanciavesztés nélkül is használhatónak tekintik?
4. Arra is kíváncsi lennék, hogy a dob felszerelésével a Kawasaki ER-6n injektora lereagálja-e az új dob okozta változásokat. Gondolom egy szervíz tud mérést végezni ez irányban.

Előre is köszönöm tanácsaikat!

Üdvözlettel:
Gerőcs Ferenc

Kedves Ferenc!

A kérdés egy olyan szabályrendszert feszeget, amely általánosságban Magyarországon is létezik és elfogadott, azonban a rendszer egyes elemei, a szabályok betartatása és elfogadása még gyerekcipőben jár. Talán sok embernek hasznos, ha kifejtjük kicsit bővebben, hogy mik ezek a jelek és melyek azok a szükséges jelölések és papírok, amelyekkel rendelkeznünk kell.

Az alapja mindennek az, hogy a járműre utólagosan rászerelt hangtompító berendezésnek teljesíteni kell a jármű gyártásakor érvényben lévő szabályokat. Ezeket a szabályokat, hang és károsanyag emissziós értékeket az ECWVTA (Europian Comittee Whole Vehicle Type Approval, azaz az európai járművekre vonatkozó megfelelőségi nyilatkozat, típusbizonyítvány) pontosan rögzíti.

Ha egy hangtompító berendezéseket gyártó cég elkezd utólag felszerelhető hangtompítót gyártani, akkor neki az adott járműre vonatkozó szabályoknak meg kell felelni, ezen megfelelőségről pedig a hangtompítónak egy elfogadott vizsgáló szerv által végzett vizsgálaton meg kell felelni. A vizsgálat alapját a 97/24 EC európai direktíva képezi, amennyiben ezen a vizsgálaton a hangtompító berendezés megfelel, akkor kap egy ún. Approval Number-t, egy megfelelőségi számot, amely alapján a mérési jegyzőkönyvek adott esetben visszakereshetők. Ez a szám az említett esetben a e3 (ez a gyártó országra utal) és a 1004 megfelelőségi vizsgálati szám. Továbbá a vizsgálatról a gyártó kap egy vizsgálati jegyzőkönyvet, aminek a másolatát, illetve annak egy kivonatát a gyártó köteles az áru mellé mellékelni értékesítéskor. Példának említeném az ismert Akrapovic kipufogógyártót, ahol az utcai rendszereihez forgalmiba helyezhető kis méretben mellékel. Ez mindössze 3 lap, a vizsgálatot végző hatóság megjelölésével (TÜV Germany), a vizsgálat direktíváinak a számával és a gyártói megfelelőségi nyilatkozat kivonata.
Ez a tanúsítvány a gyártótól szerezhető be.

A garancia a gyártótól függ, egyes gyártók bizonyos tuningdobok felszerelése után is vállalnak garanciát, pl. a KTM az Akrapovic rendszer felszerelése után is vállal garanciát az utcai modelljeire.
Az injektor hozzáállása az utólagosan felszerelt dobhoz a befecskendező rendszertől függ. Egyes rendszerek az adaptív értékekkel utána tudnak menni a megváltozott töltéscsere körülményeknek, másoknak új gyújtás vagy befecskendezés térkép feltöltése szükséges. Ez attól is függ mennyiben más a felszerelt cső vagy rendszer a gyáritól, milyenek az áramlási viszonyai stb. Ezt a forgalmazó biztosan meg tudja mondani.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.