no

Rendszám a csühögőre

2008.06.19. 08:18

Tisztelt Motordoki!

Mindenhonnan azt hallom, hogy az 50-esekre rendszámot kell tenni nemsokára. De hogyan? Mit? Miért? Mikor? Azt nem sikerült kideríteni. Próbáltam már több helyen is érdeklődni ezzel a témával kapcsolatban, de mindenütt eltérő válaszokat kapok. Ezért szeretném a segítségedet kérni abban bízva, hogy te jártasabb vagy ebben az ügyben. A másik kérdésem az lenne, hogyha az én négyütemű 50 köbcentis robogómba (Rieju Toreo) egy 70-es hengert akarok beszereltetni, akkor ez nem okoz-e majd problémát a rendszámozásnál (nekem csak 50-es motorra van jogsim) és egyáltalán érdemes-e belemenni az átalakításba vagy nem várható sokkal nagyobb teljesítmény?

Segítségedet előre is köszönöm!
Tisztelettel Kapás Tibor

Kedves Tibor!

A közlekedési hatóság egyik célja a segédmotorok rendszámozásával a lopott, ismeretlen forrásból származó motorok ellenőrzés alá vonása és kiszűrése, továbbá a nem segédmotorkerékpár jármű kategóriába tartozó motorok megfelelő jármű kategóriába történő sorolása. Ezzel elejét szeretnék venni a fiatalok smkp. jogosítvánnyal történő száguldozásainak és sajnálatos baleseteinek. A rendszer kidolgozása folyamatban van, így egészen pontos információk nem állnak rendelkezésünkre. A tervezett bevezetési idő a 2011-es év lesz, amikortól az újonnan eladott segédmotorok már regisztráltak lesznek, elképzelhető egy kisalakú rendszám, ahogy több országban is létezik. A használatban lévő smkp.-ként használt járművek egy bizony türelmi idő után bevizsgáláson kell megjelenjenek, ahol a kijelölt hatóság ellenőrzi, hogy menetteljesítményeik és egyéb előírásaik alapján motorkerékpár vagy segédmotoros kerékpár kategóriába sorolható-e a jármű. Jelenleg ez a tervezet.

Ami pedig az átalakítást illeti, a fentiek alapján is látható, hogy nem érdemes, ráadásul, ha műszakilag közelítjük a dolgokat akkor sem, hiszen az élettartamot jelentősen csökkentheti a közel 50%-kal nagyobb lökettérfogat, ami a forgattyús mechanizmust jobban igénybe veszi.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.