Hosszában reped a dugó?
Tisztelt motordoktor!
Nekem van egy 1991-es /nem mai, de szép állapotú/ Honda CR 500 tipusú crossmotorom amit endurózni használok! A motor kifogástalanul működik, de hallottam és olvastam is, hogy ennél a tipusnál sűrűn előfordul, hogy a dugattyú hosszirányban megreped! Miért lehet ez? A dugattyú 90mm-es benne. Adódhat a nagy méretből is? Javasolják cserénél bele a kovácsolt dugattyút, ami 10000.- Ft.-al kerül többe, mint egy Wiseco versenydugattyú! Érdemes megvenni azt? Ennek a tipusnak a hengere gyárilag nem nicasilos! Különböző felület nemesitő anyagok növelhetik az élettartamot? Én metabondot használok! A keverékem 1:33-as full synt castrol olajjal!
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Krisztián!
A kétüteműek dugattyú repedése általában a rezonanciától és/vagy
a detonációs égéstől van. Az előbbi, a magas rezonancia a kopásból, a
dugattyú-hengerhüvely megnövekedett illesztéséből adódik, a dugattyú
terhelés és irányváltáskor billegni kezd, rezonál és ennek
következtében megreped. Nagyobb átmérőjű dugattyúknál ez gyakrabban
előfordul.
A detonációs égés pedig a magas kompresszió miatt, illetve a
melegedés és a rossz (szegény) karburálás együttes hatásaként
jelentkezik. Ilyenkor a lángfront sebessége a normális égés és
terjeszkedésnek akár 100-szorosa is lehet, ez extra terhelést ad a
dugattyúnak és az egész forgattyús mechanizmusnak, noha a csapágyakra
nem annyira veszélyes, mert az erős, rövid ideig tartó behatás a
dugattyút éri először és azon erőssége csökken….de sajnos repedéseket
okozva. A kovácsolt dugattyú anyagszerkezete erősebb, fajlagosan kisebb
tömegű (tehát azonos erősség mellett kisebb tömegű), mindenképpen jobb,
mint a hagyományos dugattyúk. A Wiseco versenydugattyúi is
kovácsolással készülnek.
A kopáscsökkentő adalékok a dugattyú és hengerfal kopását
csökkenthetik, és az élettartamot meghatározó csapágykopásra is jó
hatással lehetnek. Talán érdemes kipróbálni, használni. A váltóba, az
olajfürdős kuplung miatt azonban nem javasolnám.
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.