Olajcsere után csörgés
Kedves Motordoki!
2001-es Suzuki SV 650-em van-amit nemrég vásároltam olaszországból és most került fel rá a rendszám...
Azzal kezdtem persze, hogy olajat + szűrőt cseréltem, de úgy tűnik, hogy az olaj beszerzésénél cserben hagyott a memóriám, mert a használati utasításban leírt 10W40 API SF vagy SG minősítésű olaj helyett 10W40 SH-ra emlékeztem így ezt vettem meg (ELF teljesen szintetikus motorkerékpár olaj).
Csere után pár (kb 50-100) km után elkezdtem hallani valami csörgés szerű hangot a blokkból, amit én vezérműlánc- vagy szelephangnak vélek.
Mivel még az első 100 km-eket szelem, nem tudom eldönteni, hogy meddig elfogadható ez egy V2-től.
Gondolom, ha valaminek hangja van az valószínűleg kopik is, ezért a kérdésem az, hogy az eltérő API minősítés okozhatja-e a zajt ami egyébként nem zavaró annyira, de én hallom és szeretnék utánna járni még mielőtt valami visszafordíthatatlan történik ott belül...
Válaszod előre is köszönöm:
Üdv Péter
Kedves Péter!
Már sokszor írtam, hogy nagyon nehéz helyzetben vagyok, amikor
egy-egy zajt kell diagnosztizálnom úgy, hogy a hangot nem hallottam,
csak elmondás alapján. Ilyenkor felelősséggel nem tudok mit mondani,
mert lehet, hogy kezdődő hajtókarcsapágyasságot hallod, esetleg egy
teljesen normális mechanikus zajt, ami üzemszerű. Ha azt mondom, ne
foglalkozz vele, lehet, hogy 500 km múlva elemeire esik a blokk…
Általánosságban elmondhatjuk, hogy ezen blokkok mechanikus zajait
az olaj nagyon hatékonyan csillapítja, következésképpen a más minőségű
olaj más hangúvá varázsolhatja a blokkot még akkor is, ha a szabványos
viszkozitásosztálya (SAE 10W40) azonos a két olajnak. Az API
teljesítményszint besorolás nincs összefüggésben a viszkozitással,
mivel te jobban választottál, mint a gyári minimum követelmény, ebből
baj nem lehet.
Én azt javasolom, hogy hasonlítsd ösze egy márkatársad
motorjával, esetleg mutasd meg egy tapasztalt szerelőnek, esetleg
tegyél bele egy olyan olajat, mint a márkatársadnak van és akkor vonj
le valamiféle következtetést, vajon csendes lett vagy még mindig
hangosabb?
A V2-esek a nagyobb tömegű alkatrészek miatt általában hangosabb
járásúak az azonos lökettérfogatú 4 hengeresektől, amik ráadásul
egyenletesebben is forognak, nem rázzák úgy a kuplungot és a
váltótengelyt…
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.