no

Néha megy, néha nem megy

2008.08.13. 07:42

Üdv Doki!

Nemrégen vettem egy Suzuki GSX400F Japán belpiacos motort. Ennek hallatára sokan a fejüket fogják, mivel nem egy "szakértőtől" hallottam a klíma különbséget, amit elvileg a belpiacos motoroknál problémaforrás szokott lenni.
Ennek ellenére belevágtam, mivel motor kellett, pénzem meg nem volt az európai piacos 600-as szériákra, bár kedvem szerint inkább arra húzott volna a szívem.
Vételkor az eladó közölte, hogy sokat állt a motor nála és az előző tulajnál is, ez magyarázza az enyhe füstöt, ami hidegen jellemzi. Ezzel nem is problémáztam nagyon, mert a motor többi része tényleg nagyon szép állapotban volt és próbakörön szépen is húzott. A gondok itthon kezdődtek nagyobb távokon, mikor az üzemi hőfok közelében volt a motor, elég sokszor megtorpant és hiába váltottam vissza csak nem jött az erő, csak gyenge küszködés. Viszont ez a jelenség főleg akkor fordult elő, mikor folyamatos menettempónál ki szerettem volna gyorsítani, "állórajtnál" kipörgetve a fokozatokat viszonylag elfogadhatóan gyorsul(t). Elvittem egy szervizbe, ahol kompressziót mértek, aminek a következő értékei lettek:
1. henger: 12
2. henger 12
3. henger 9
4. henger 5,5

Ez eléggé kedvemet szegte mivel laikusként úgy látszik és a szerviz is azt mondta, hogy hosszú távon motorfelújításban kell gondolkozzak. Viszont azt nem értem, hogy ha a kompresszióval van gond és abból adódóan nem megy a motor, akkor hirtelen elindulásnál miért jó mégis? Illetve van egy csavar bal oldalon az idom-nyílásnál, ahol alapjáratot lehet szabályozni. Ha azt elveszem (mivel én a sok üzemanyagra gondoltam a füstölésből és a gyertya beköpésből) akkor normálisabban megy, csak akkor meg az alapjárat tűnik el melegen...
Mi lehet a gond?

Köszönöm válaszod: Nagy Péter

Kedves Péter!

Sajnos a dolgok összefügghetnek, az alacsony kompressziójú henger nem teljesít rendesen ezért a karburálás nem megfelelő, a motor nem ott megy jól, ahol egyébként kellene neki. További probléma, hogy a kisebb kompressziójú henger vákuuma (szívócső-depresszió) is kisebb, a karburátor membránját nem emeli megfelelően, a motor szinte csak 3 hengerrel megy. Ezt könnyű leellenőrizni egy 4 csatornás vákuummérővel (karburátor szinkron műszer), a fordulatot emelve annak a hengernek a vákuma elmászik a többitől. Erre még sajnos tovább rájátszik, ha a motor tényleg sokat állt és a karbimembránok kiszáradtak, elöregedtek, kicsit megkeményedtek, mert akkor hiába minden, a 4 karbi nem fog egyformán működni.
A bizonytalanság, hogy néha jó, néha nem is ezekkel függ össze, a membrán és a tolattyú nem megfelelő működésével.

Első körben én azt nézném meg, hogy miért kicsi a kompresszió abban az ominózus hengerben. Szelephézag? Szelepbeégés? Hengerkopás? Gyűrű letapadása? Egy kis olajat befecskendezve az égéstérbe és ismét mérve egy-két dolgot kizárhatunk a kapott eredményből. Ha a kompresszió visszaállítható, akkor a karbi beállítás, tisztítás eredményt hozhat. Ha a henger kopott, akkor sajnos csak a felújítás segíthet igazán, noha a karbi beállításaival lehet optimalizálni a helyzetet.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.