Leállítás után koppan még párat

2008.09.03. 09:22

Szia Doki!

Sikerült "olcsón" hozzájutni egy Yamaha XT 600 Z motorkerékpárhoz. Forgalmi szerint '93-as évjáratú, de ahogy utána nézegettem, olyan '86 körüli lehet. Berúgó, plusz önindítós. A motor tipusa 1VJ.

A problémám az lenne a géppel, hogy alapjáraton csattog egy kicsit, mintha kalapálnának a blokkon belül, ez menet közben is jól hallható dolog. Amikor meg leállítom, határozottan koppan még vagy 2-3-at. Az erő vele van, félelmetesen húz, szó nélkül kiáll egy kerékre, 140-150-ig meg sem áll, úgyhogy a menetteljesítményével nincs gond, csak zakatol, csörög a gép. Olajat cseréltem benne, Castrol evo GP 4T-t kapott.

Válaszod előre is köszönöm!
Üdv: Peti

Kedves Peti!

Nem tudom, hogy ez milyen jellegű zaj lehet, de két dologra gyanakszom: az egyik az XT-k jellegzetes „betegsége”, a himbatengely zörgése, ami nagy szelephézag hangnak megfelelő zaj, igazán nem lehet vele mit csinálni, de nem is kell aggódni, mert szinte mindegyik éltesebb 600-as csinálja, nem okoz gondot.
A következő, amire gyanakszom már egy erősebb kopogó hang, leállítás után még koppanhat is egyet, mégpedig a hajtókar vagy főtengely csapágy. Ez már egy erősebb, a blokkban erősebb ütési zajt okozó hang és bizony, amikor elkezd szólni, akkor hamarosan kiverődik nagyobb mértékben is, és a vége az, hogy teljesen szétverődik, de ekkor már iszonyatos zaja van, a dugattyútető elérheti s hengerfejet is, stb. szóval ezt megvárni anyagilag sem érdemes. Azt tudom neked is mondani, hogy mutasd meg egy tapasztalt motorszerelőnek, azonnal meg tudja mondani, hogy a vezérlés valamelyik eleme kopog, vagy a forgattyús mechanizmus szól már.

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.