Indul, nem indul, indul, nem indul...
Kedves Motordoktor! Gyakran olvasgatom a rovatodat, és sok mindent tanultam belőle, ám most lenne egy elég egyedi problémám!
Egy ’94-es évjáratú Suzuki RF 400-asom van. Semmi gond nem volt vele eddig. Hidegben is pöccre indult, 1-1,5 hét állás után kis köszörülés után mindig simán beindult.
Ám most egy nap nem tudtam beindítani (2-3 naponta használom általában). Eleinte még háromszor beindult egy-két másodpercre. Aztán az önindító forgatott, de semmi életjel a blokkból! Benzint kapott a motor, szikra is volt a gyertyáknál (NGK CR9E-t használok, az egyik gyertya rosszul adta a szikrát azt kicseréltük egy régebben lecserélt gyertyára, ami jó volt, és utána az az egy henger érezhetően lökdöste a blokkot, de a maradék 3 továbbra sem üzemelt). A gyertyákat is kitakarítottam (drótkefe, rongy), de az sem segített.
Aztán ahogy szedtük ki a gyertyákat, az egyik pipa a kezemben maradt, mikor húztam le a gyertyáról. Mint kiderült, nem voltak rendesen rácsavarva a gyertyakábelekre. Mindegyiket rácsavartuk rendesen, és a kábelekből csíptünk el egy kicsit (el voltak oxidálódva). Ám ez sem segített... majd haverom javasolta, hogy tegyük be a többi hengerhez is a lecserélt gyertyákat. A motor a régi gyertyákkal pöccre indult! Hozzáteszem, hogy az újakban még csak 3000 km volt!
Egy hozzáértő haverom mondta, hogy valószínűleg nem a gyertyákkal volt a fő gond! Mivel egy sérülés miatt most még menni is alig tudok, annyira nem siettettem, hogy nézzük át a mocit. 2-3 naponta beindítottam, megjárattam a motort. Ám tegnap (kb. a régi gyertyákkal a 3.-4. indítás) beindult egy pillanatra, majd egyszerűen újra leállt, és nem indult be többé! Szerintem ugyanaz a probléma.
Szeretném a tanácsodat kérni: mi okozhatja, hogy a gyertyák sorra tönkremennek? Vagy egyáltalán mi lehet a probléma? A biztosítékok rendben vannak, nem tudom, hogy túláram lehet-e a gyertyáknál.
Segítségedet előre is köszönöm!
Motoros üdvözlettel:
Norbi
Kedves Norbi!
Sok hasonló eset fordult már elő, többször is volt erről szó a rovatban. Annak ellenére nem gyertyahibáról van szó, hogy a motor a gyertyacsere után jobban indul, egy darabig jó, aztán „tönkreteszi” a gyertyát. Ilyenkor az történik, hogy a keverékképzés nem megfelelő, általában a japán belpiacos modellek (pl, az RF400) szegényre vannak karburálva az itthoni hűvösebb időkhöz, az égéstérben nem megfelelő benzin-levegő elegy képződik, ezért a szikra nem gyújtja be, hosszabb indítózás után klasszikusan beköpi a gyertyát. Ilyenkor egy új, még tiszta gyertyával a motor esetleg elindul, de hamarosan azzal is hasonló lesz a helyzet, viszont nem arról van szó, hogy a gyertya ment volna tönkre…
Az esetek többségében, ? természetesen ha minden rendben van ? elég a porlasztótűt eggyel megemelni, és nagyobb alapjárati fúvókát betenni. Így az indítás is könnyebbé válik, és a melegítőjáratás is lehetséges, a motorral hamarabb el lehet indulni, nem torpan, nem fullad.
Üdv:
Motordoktor
Mesélj, mi fáj?
Írd meg
emailben
motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és
mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el
többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod.
Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos
módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni
a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor
természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj
szakszervizhez.