Indul, nem indul, indul, nem indul...

2008.12.09. 10:30

Kedves Motordoktor!   Gyakran olvasgatom a rovatodat, és sok mindent tanultam belőle, ám most lenne egy elég egyedi problémám!

Egy ’94-es évjáratú Suzuki RF 400-asom van. Semmi gond nem volt vele eddig. Hidegben is pöccre indult, 1-1,5 hét állás után kis köszörülés után mindig simán beindult.

  Ám most egy nap nem tudtam beindítani (2-3 naponta használom általában). Eleinte még háromszor beindult egy-két másodpercre. Aztán az önindító forgatott, de semmi életjel a blokkból! Benzint kapott a motor, szikra is volt a gyertyáknál (NGK CR9E-t használok, az egyik gyertya rosszul adta a szikrát azt kicseréltük egy régebben lecserélt gyertyára, ami jó volt, és utána az az egy henger érezhetően lökdöste a blokkot, de a maradék 3 továbbra sem üzemelt). A gyertyákat is kitakarítottam (drótkefe, rongy), de az sem segített.

  Aztán ahogy szedtük ki a gyertyákat, az egyik pipa a kezemben maradt, mikor húztam le a gyertyáról. Mint kiderült, nem voltak rendesen rácsavarva a gyertyakábelekre. Mindegyiket rácsavartuk rendesen, és a kábelekből csíptünk el egy kicsit (el voltak oxidálódva). Ám ez sem segített... majd haverom javasolta, hogy tegyük be a többi hengerhez is a lecserélt gyertyákat. A motor a régi gyertyákkal pöccre indult! Hozzáteszem, hogy az újakban még csak 3000 km volt!

  Egy hozzáértő haverom mondta, hogy valószínűleg nem a gyertyákkal volt a fő gond! Mivel egy sérülés miatt most még menni is alig tudok, annyira nem siettettem, hogy nézzük át a mocit. 2-3 naponta beindítottam, megjárattam a motort. Ám tegnap (kb. a régi gyertyákkal a 3.-4. indítás) beindult egy pillanatra, majd egyszerűen újra leállt, és nem indult be többé! Szerintem ugyanaz a probléma.

  Szeretném a tanácsodat kérni: mi okozhatja, hogy a gyertyák sorra tönkremennek? Vagy egyáltalán mi lehet a probléma? A biztosítékok rendben vannak, nem tudom, hogy túláram lehet-e a gyertyáknál.

  Segítségedet előre is köszönöm!

Motoros üdvözlettel:

Norbi

Kedves Norbi!

Sok hasonló eset fordult már elő, többször is volt erről szó a rovatban. Annak ellenére nem gyertyahibáról van szó, hogy a motor a gyertyacsere után jobban indul, egy darabig jó, aztán „tönkreteszi” a gyertyát. Ilyenkor az történik, hogy a keverékképzés nem megfelelő, általában a japán belpiacos modellek (pl, az RF400) szegényre vannak karburálva az itthoni hűvösebb időkhöz, az égéstérben nem megfelelő benzin-levegő elegy képződik, ezért a szikra nem gyújtja be, hosszabb indítózás után klasszikusan beköpi a gyertyát. Ilyenkor egy új, még tiszta gyertyával a motor esetleg elindul, de hamarosan azzal is hasonló lesz a helyzet, viszont nem arról van szó, hogy a gyertya ment volna tönkre…

Az esetek többségében, ? természetesen ha minden rendben van ? elég a porlasztótűt eggyel megemelni, és nagyobb alapjárati fúvókát betenni. Így az indítás is könnyebbé válik, és a melegítőjáratás is lehetséges, a motorral hamarabb el lehet indulni, nem torpan, nem fullad.

Üdv:

Motordoktor

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.