Nehéz vagyok, a teleszkóp meg puha

2008.12.10. 18:00

Kedves Motordoki!

Azt szeretném kérdezni, hogy mit lehetne tenni egy számomra túl puha első teleszkóppal? Nem vagyok egy kis darab (100 kg), és a motor sem egy csúcs, de kis költségű munkába járáshoz a legjobb. Mikor nagyobbat fékezek, és esetleg egy kis göröngy is van az úton, simán felüt a teleszkóp. Mit lehetne tenni ez ellen? Új rugó, esetleg sűrűbb olaj? 

Másik problémám az első fék gyengesége. Érdemes gondolkodni egy többdugattyús féknyeregre cserélésen, vagy nem? Használtan nagyon barátságos áron lehet már kapni többfajtát, már csak a közdarabon kell gondolkodni...

Várom a véleményedet. 

Zoli

Kedves Zoli!

Az első rugós tagnál a megnyugtató és műszakilag is korrekt megoldás a rugó erősebbre (nagyobb rugóállandóval rendelkezőre) cserélése lenne, mert így biztosítható az első futómű keménysége. Ha pedig állítani nem lehet a csillapítást, talán eggyel sűrűbb olajjal való feltöltése is ajánlatos lenne a keményebb rugóhoz, de ez sem szükségszerű. Kevésbé korrekt megoldás a meglévő rugó előfeszítése, mondjuk egy berakott, egyedileg gyártott távtartóval.

Otthoni szükségmegoldás pedig a benne lévő olaj sűrűbbre cserélése, ugyanis ekkor a befelé csillapítás is megnő, a villa keményebb lesz, kevésbé hajlamos a felütésre. Nyilván a komfort fogja kárát látni...

A féknyereg kicserélése nem ennyire egyszerű, ahogy azt írod, hogy egy konzolt gyártatunk hozzá, és kész, felcsavarozzuk a 4 dugattyús Brembo nyerget és olyan fékünk lesz, mint Rossi motorján. Sajnos a főhenger és fékmunkahenger (tulajdonképpen a nyereg) dugattyúinak az aránya pontosan számolt, hogy a fék adagolhatósága, a fékkar útja megfelelő legyen. Ha csak az egyiket módosítod, mondjuk a nyereg helyére teszel egy nagyobbat, akkor a kis fékfőhenger-dugattyú miatt a fékkar nagyon mélyen fog fogni, vagy az is lehet, hogy egy teljes lökethossza alatt sem "szállít" annyit, hogy a 4 dugattyút megfelelően rányomja a tárcsára.

A cserét tehát alul és felül is meg kell csinálni, és akkor még nem beszéltünk a tárcsa erősségéről, hőtűréséről...

Én mindenkit lebeszélnék az otthoni fékátalakítgatásokról, nem mellesleg megjegyezném azt is, hogy a jármű csak a gyári, megfelelőségi nyilatkozatban és homologizációs papírjain szereplő fékberendezéssel használható közúti forgalomban, átalakítása nem megengedett.

Üdv:

Motordoktor

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.