Rakoncátlan váltó

2008.12.15. 18:30

Helló Doki!  

Egy 2004-es Yamaha FZ6-om van. Használtan vettem februárban, nem volt benne 5000 km, és ez látszott is az állapotán. Azóta már egy 10 ezres szerviz esedékes volt, de nincs semmi más problémám a motorral eddig. Néha előfordul, hogy visszaváltásnál nem tudok lejjebb váltani hármasnál, csak ha kicsit ráengedem a kuplungot, akkor hallat egy nagy kattanást a váltó, és utána már vissza tudok váltani egyesig. Ez mindig álló helyzetben történő visszaváltásnál jelentkezett, ha a lámpához úgy érkeztem meg, hogy nem nyomogattam szépen vissza a fokozatokat mire megálltam, és előfordult a korábbi 600-as Banditommal is, így nem tulajdonítottam neki jelentőséget. Viszont a múltkor voltam egy pályanapon, ahol igazából sokat nem kellett kapcsolgatni, mert végig kettes és hármas fokozatokban mentem (viszonylag kicsi, kanyargós pálya volt), viszont pár alkalommal előfordult, hogy véletlenül visszanyomtam egyesbe a féktávon, volt, hogy két fokozat közé kapcsoltam. Aztán a hazaúton elég sok gondom volt a visszaváltásokkal, és már nemcsak álló helyzetben, hanem menet közben is. Volt, hogy egyszerűen nem tudtam hármasnál lejjebb kapcsolni. Aztán az út végére (kb. 100 km volt) helyrejött, és azóta megint nem jelentkezett a hiba. Mit gondolsz, érdemes lenne megnézetnem szervizben a váltót?  

Köszi a választ!  

Üdv: Pálinkás Tamás  

Kedves Tamás!

Első körben egy olajcserét javasolnék, esetleg egy olcsóbb olajjal kettőt egymás után, ugyanis gyakran előfordul, hogy az olaj szennyezett, és a kapcsolóhenger (kukachenger) hornyaiban közlekedő kapcsolóvillák akadnak, és nem mozognak könnyedén. Ez egy olyan próba, ami vagy eredményt hoz, vagy nem, de mindenesetre nem kell a motort szétbontani hozzá. Ha ez nem hoz eredményt, akkor sajnos a motorhoz kicsit jobban hozzá kell nyúlni, esetleg a váltót teljesen szét kell szedni. A legvalószínűbb probléma ilyen esetben a kapcsolóhenger deformitása, a fokozatrögzítő kopása vagy sérülése, de ezekhez sajnos jobban meg kell bontani a blokkot.

Ez nem is mindig függ össze a futott kilométerekkel, a terhelés alatt egyszer-kétszer átrúgott váltó már sajnos produkál ilyen tüneteket. Ha az olajcsere után nem javul, akkor vidd el diagnosztikára egy hozzáértő szerelőhöz.

Üdv.

Motordoktor

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.