Megbontsam, marad ereje?

2009.01.29. 17:25

Tisztelt Motordoki!

Már sokszor olvastam a rovatodat, most én is írok neked. Nekem egy 1996-os Yamaha SR250-esem van, eléggé ritka bogár felénk, de az álom valóra vált! Most van benne 18 000 km, és nemsokára jön az olajcsere. Azt szeretném megkérdezni, hogy a gyári könyve 20W-40-est ír, de sokan a SAE 15W-50-est javasolták nekem, mert az magasabb hőmérsékleten jobban ken. Az igazat megvallva nem szeretnék neki rosszat tenni, így inkább megkérdem, hogy mit javasolsz.

A másik, amit szeretnék kérdezni, hogy eddig pár ezer km-t mentem vele a nyáron, és gyakorlatilag mindig jól működött, de azt vettem észre, hogy kiegyenesedve ülve rajta a motorkerékpár végsebessége 105-110 km körül mozog ( kb. 7000-es fordulat, amúgy pedig 7700-nál van a max. teljesítmény), míg ráhasalva eléri a 120-125öt is (ennyit írnak gyári végnek). Ezt egy picit keveslem, mármint felülve nem kéne egy jobban mennie? (Nem füstöl hidegen sem.) A blokkot nézve nem nagyon volt még bontogatva a szelepfedél sem, lehetséges, hogy szelepállítás lenne szükséges, illetve karbitisztogatás és állítás? Ezeket milyen időszakonként kéne átnézetni?

Még azt szeretném megkérdezni, hogy mennyi lehet a motor normál utazósebessége, amivel kényelmesen elmegy? Tudom, ez nagyon hülye kérdés… de már kíváncsi volnék a véleményedre. Én max. 80-nal megyek (5000 fordulat), viszont olvastam, hogy lehet hozzá kapni a 14-es helyett 15-ös, 16-os lánckereket előre, bár 20 LE azért nem sok, de szerinted tehetnék rá nagyobb lánckereket, hogy hosszabb legyen az áttétele? Nem fog elveszni nagyon az ereje? Segítségedet előre is köszönöm, és bocs a sok kérdésért!

Üdv:

ZooLee

Kedves ZooLee!

Ha az olajajánlás gyárilag SAE 20W-40-es, akkor az az ideális, esetleg a SAE 10W-40-est, illetve a SAE 20W-50-est javaslom. Ezek kicsit más viszkozitásúak, bizony üzemi körülmények között előnyösebbek, de a gyári ajánlást mint alapvetést kell elfogadnunk.

Ami a végsebességet illeti, ez sok dolog függvénye, akár egy kicsit rosszabb karburátorbeállítás, egy kicsit rosszabb gyújtógyertya is okozhatja, azonban az elmondásod szerint nem nagy a baj, ennyi eltérés simán lehet a gyárilag megadott végsebességtől... esetleg a mérőműszer is csalhat valamelyik irányban.

A nagyobb első lánckerék felhelyezését ki kell próbálni: lehetséges, hogy neked meg fog felelni az eggyel nagyobb, mert inkább utazol, mint gyorsulgatsz, az is lehet, hogy gyengének fogod érezni, és nem is forgatja majd ki az utolsó fokozatot. Ez egy biztos jel arra, hogy a végáttétel túl hosszú...

Üdv:

Mesélj, mi fáj?

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.