Hová vész az erő?
Van egy 250 ETZ-m, amit sokáig nem használtam. Most rendbe tettem, már csak egy viszonylag bosszantó problémára nem találtam megoldást, ami a következő: Bizonyos fordulatszám tartományban "elveszti" a motor az erejét. Egy ismerősöm talált egy linket ebből a rovatból, hasonló problémákkal: Az ETZ-nek lelke van címmel,ahol a hibát a főtengely-szimmeringek elhasználódása okozta.
Hidegindításnál egy kicsit nehezen indul, de amikor már meleg, elég 1-2 rúgás is. A probléma a 2500-3100-as fordulatszám tartományban jelentkezik az összes sebességi fokozatban. Mondjuk 1-ben még annyira nem érezhető, de a többi fokozatban viszont már igen. Ebben a fordulatszám tartományban valahogy alig húz a motor. Ez főleg akkor érezhető, ha mondjuk kettőben megyek felfelé egy emelkedőn. Gyorsul a motor egészen addig, amíg elérem a 2500-as tartományt. Akkor jön a teljesítmény visszaesés, és ha nem túl nagy az emelkedő, akkor teljes gázzal még felkínlódja a fordulatszámot 3000-ig, onnan pedig érezhetően újra meglódul a motor, de addig csak kínlódik.
Nagy sebességnél is jelentkezik ugyan ez a probléma, sőt amikor motorféket használok, és a fordulat eléri a 3000-et a motor elkezd össze-vissza rángatni.
Ennek ellenére tudom használni a motort, amióta újra elkezdtem használni már 200 km-t mentem vele. Útközben nem áll le, rendesen megy kivéve azt a bizonyos fordulat tartományt, alapjáraton sincs gond vele. Gyertyát kicseréltem, jó színe volt, nem volt se kormos, se olajos. A karburátort kipucoltam, légszűrőt kicseréltem és innen megáll a tudományom. Még a fenti cikked olvasása előtt arra gondoltunk, hogy még a gyújtás beállítást lehetne még megnézni, most akkor még bejött a képbe főtengely-szimeringjei is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Hála neked újra
régi kedvencemnél kötöttünk ki. Szóval ETZ 250. Az általad
nagyon részletesen és szemléletesen leírt probléma eredete
véleményem szerint a karburátorra vezethető vissza, de
természetesen elengedhetetlen mozzanat a szimmeringek és a gyújtás
ellenőrzése is egy rég nem használt motor újraélesztésénél. Egy
hibajelenség gyakran több apró hibából tevődik össze, ezért minden
lehetséges hibaforrást figyelembe kell venni.
Én azért szavaznék a karburátor és környékére, mert leveledben azt írtad, hogy 2500 és 3100-as fordulatszám között gyenge a motor, motorféknél rángat, viszont e tartomány alatt és felett jól működik. Érdemes lenne még egyszer ellenőrizni a karbi tisztaságát (fúvókák, járatok, tűszelep). Mivel gondolom a levegőcsavar is ki volt szedve a tisztításnál, ennek beállítását is ellenőrizd, valamint a tű biztosít még állítási lehetőséget, mellyel középtartományban tudod beállítani a beáramló keverék mennyiségét.
Az általam javasolt sorrend a következő: elsőnek ellenőrizd a gyújtást, illetve ha már ott vagy, akkor a gyújtás oldali főtengelyszimmeringet. Ha ez rossz, akkor általában olajos a gyújtás álló és forgórésze a szimmeringen keresztül kiáramló keveréktől. A kuplungoldali főtengelyszimmering hibájára utaló jel a hajtóműolaj szintjének csökkenése, illetve az olaj a kipufogón át távozik a kékes füst formájában. Ezután teszt, és ha még mindig ugyanaz a tünet, akkor a fentebb említett karburátor beavatkozást kell végrehajtani.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka,
típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne
küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.