Tojás alakú lánc
Most vásároltam egy '90-es évjáratú GSX400F-et, egyetlen hibát véltem felfedezni rajta. A lánc, ami rajt van "tojás" alakú, tehát egyszer feszes egyszer laza ugyanazon a ponton nézve.
Addig ok, hogy mindenképpen cserélnem kell láncot és lánckereket, de mitől lett ilyen a lánc és mi a biztosíték arra, hogy az új lánc nem lesz ilyen?
![]() |
|
![]() |
![]() |
Leveledben nagyon szemléletesen sikerült
leírnod a megnyúlt lánc jellegzetességét. Véleményem szerint a lánc
élettertamát
minőségtől, használattól és kezeléstől függően kb. 20-30
ezer kilométer közé tehetjük.
Természetesen kellő "odafigyeléssel" élettartamát a töredékére is csökkenthetjük, amennyiben minden elindulás kizárólag egykeréken történik, valamint a kenéséről kizárólag az eső gondoskodik. Az ilyen végletekig megnyúlott lánc tulajdonsága az általad is tapasztalt állapot, ugyanis a lánc nem minden pontján nyúlik meg egyenletesen és ezért tapasztalható az, hogy egyik pontján feszes a másikon pedig laza.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A lánccal párhuzamosan hasonló leépülésen
mennek keresztül a lánckerekek is. A lánckerék fogazata elveszti
eredeti profilját, kihegyesedik majd idővel meg is hajlanak fogai.
Ezen állapot elérésének
legbiztosabb jele az a recsegés, amelyet a lánc ad ki
magából, mint egy jelzésként, miközben hátrafelé mozgatod a motort.
Ebben a pillanatban már biztosan megérett a cserére.
A cserét mindig párban kell végrehajtani. Első-hátsó lánckerék, plusz lánc. Ez nagyon fontos, hogy koplett szettet cserélj, mert ellenkező esetben a bármely kombinációt is alkalmazod a végeredmény az lesz, hogy a megmaradt régi, kopott alkatrész rövid úton kivégzi az újat. Ha megvolt a csere, akkor a továbbiakban a megelőzésen van a hangsúly.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Itt nagy szerepe van egy "varázsszernek", a lánc spray-nek.
Ezzel ajánlott kb. 500 km-enként befújni a láncot, illetve esőben
való motorozás után mindig. (Ekkor a víz kimossa belőle.) Ezenkívül
néha érdemes lemosni a láncot valamilyen oldószerrel. Erre tudom
ajánlani a gázolaj + utánna vizes öblítés, vagy a higítóval való
tisztítást.
Összefoglalva és kérdésedre egy mondatban válaszolva azt mondhatom, hogy a mostani állapot kiváltó oka lehetett az intenzív igénybevétel, mely nem párosult megfelelő gondozással, illetve az egyetlen biztosíték arra, hogy legközelebb nem jutsz el idáig, a te odafigyelésed lehet.
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka,
típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne
küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.