Gumiszerelés és viszontagságai
Gondoltam a centírozás pont jót fog neki tenni, így felkerekedtem, elmentem egy gumishoz, (mert a Suzuki szakszerviz azt mondta, neki nincs mivel centírozni, menjek gumishoz). Ott meg azt mondták, hogy persze lehet, ha én kiszerelem a kereket, aztán leviszem nekik, majd saját magam visszaszerelem, mert nekik gumisoknak meg van tiltva (valamilyen 3 betűs szerv által, ami rövidítést a fickó nem tudott feloldani, merthogy őt az nem érdekli; elégedjek meg annyival, hogy megtiltották nekik, mindenkinek), hogy bármilyen motorkerékpárt is szétszedjenek.
Van nekem egy GS500E típusú motorkerékpárom. 2001. áprilisi első forgalomba helyezésű. Eddig még semmi problémám nem volt vele, csak hogy nemrég elkezdett rángatni (szitálni?) az első kerék kb. 40-60 km/h között néha, illetve ha elengedem a kormányt, vagy kanyarban, ha fékezek az első fékkel.
Gondoltam a centírozás pont jót fog neki tenni, így felkerekedtem,
elmentem egy gumishoz, (mert a Suzuki szakszerviz azt mondta, neki
nincs mivel centírozni, menjek gumishoz).
Ott meg azt mondták, hogy persze lehet, ha én kiszerelem a
kereket, aztán leviszem nekik, majd saját magam visszaszerelem, mert
nekik gumisoknak meg van tiltva (valamilyen 3 betűs szerv által, ami
rövidítést a fickó nem tudott feloldani, merthogy őt az nem érdekli;
elégedjek meg annyival, hogy megtiltották nekik, mindenkinek), hogy
bármilyen motorkerékpárt is szétszedjenek.
Azt szeretném megtudni, hogy vajon minden gumisnál ez fog fogadni, és álljak neki kerékkel BKV-zni (mert ott náluk akkor se lehet kiszedni, ha én szedem ki), vagy csak egy szegény elmerokkanttal találkoztam, és keressek másik gumist? És egyik szakszervizben sem lehet centíroztatni?
Leveledben egyre bővülő létszámú motoros
társadalmunk valamennyi tagját érintő problémát vetettél fel.
Elmúltak már azok a boldog békeidők, mikor Verhovinás, Pannóniás
időszakban
két gumiszerelővas, vagy ezek hiányában két hosszú, kissé
megkopott csavarhúzó és egy pumpa segítségével szinte minden
motorkerékpár tulajdonos maga hajtotta végre ezt a műveletet. A
centírozás pedig nem a mai értelemben vett kerék kiegyensúlyozást
jelentette, hanem abból ált, hogy a küllők feszítésével illetve
lazításával a felniben lévő "nyolcast" eltüntették. (ez a küllős
kerekeknél ma is fennáll, csak kiegészül a kiegyensúlyozással)
Változnak az idők, és manapság elég szép mutatvány lenne a fentebb említett szerszámokkal lecserélni egy 180-as gumit a 6'-os felnin és utána felpumpálni a tömlőnélküli gumit. Ráadásul a mai motorok által elérhető nagy sebességeknél sokkal hangsúlyosabb a kerék kiegyensúlyozása, az ennek hiányából adódó rezgések sokkal érezhetőbbek lesznek ilyen tempónál.
Rátérve konkrét kérdésedre, szerintem több helyen is tárt karokkal várnának, csak hogy gumit cserélhessenek, vagy centírozhassanak neked. A titok nyitja az, hogy nem gumis műhelyeket, hanem motorkereskedéseket, illetve motorkerékpár szervizeket kell megkeresned a témával kapcsolatban. Tudtommal a legtöbb ilyen helyen már fel vannak készülve az ilyen irányú probléma megoldására, annál is inkább, mivel ez jó üzletnek ígérkezik a piac lefedettlenségei miatt. Nem tudom, melyik márkaszervizben voltál, de érdemes körülnézned. Kapásból tudnék két-három olyan szervizt említeni, ahol azonnal elvégzik a szükséges beavatkozást!
Zárójelbe megjegyezném nem biztos, hogy a centírozás 100 % -osan megoldja a problémádat, ugyanis lehet, hogy szálszakadt a gumid. Akkor is hasonlóak a tünetek, viszont ez esetben sajnos csak a csere segít!
Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!
A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.