A robogón is visszatekerték az órát?

2012.06.06. 12:23 Módosítva: 2012.06.06. 12:23

Kedves Totalbike!

Hosszú kihagyás után ismét robogóra vagy motorra ülnék. 50-125 a megcélzott a kategória – ugyan van jogosítványom nagymotorra, de ez most kisvárosi közlekedésre kell, nem túrázni, abból azt hiszem már vagy harminc éve kinőttem.

Egy ideje már figyelem a hirdetéseket. Szemet szúrt, hogy a megadott futás köszönőviszonyban sem lehet a valósággal. 10-20 éves gépeknél is odaírják, hogy 15 ezer kilométer van benne, ami ugye évi néhány száz vagy ezer kilométert jelent; nekem ez hihetetlen.

Mire érdemes figyelni vásárlás előtt? Hogy lehet megállapítani, hogy a visszatekert számsor ellenére mennyit mehettek a robogóval?

Nem tájékozódom naprakészen a törvényi változásokról, de annyit még én is felcsippentettem, hogy módosítások állhatnak be a rendszámozással kapcsolatban – mire érdemes figyelnem vásárlás előtt?

Hálás lennék, ha esetleg ajánlanának egy megbízható, négyütemű, takarékos gépet, amely bírja a rosszabb nógrádi utakat is, van csomagtartója hétközben az aktatáskához, hétvégén a horgászfelszerelésemhez. Automata is lehet, de a váltóval is elboldogulok!

Köszönettel: Dr. L. Márton

Kedves Márton, tisztelt Doktor úr!

Jól látja: idehaza a kilométeróra aljában látható számsor semmit sem jelent. Ugyanaz a probléma, mint az autóknál, csak ezeket az egyszerű műszereket még könnyebb visszapörrenteni – az sem ritka, hogy simán kikötik, ne is „menjen bele a kilométer”.

Amire figyelni kell, az állapot összessége. Motordokink írta korábban: „Használt motor vásárlása még annak sem egyszerű, aki napi szinten foglalkozik motorkerékpár javítással és jó típusismerete van.” – maximálisan igaz, hisz olyan taposóaknák várnak a kevésbé tapasztaltabb vevőkre, amelyek elhárítása súlyos tíz- vagy százezrekbe is fájhat.

Próba nélkül semmit sem szabad elvinni, ez szabály: ne húzzon se jobbra, se balra, rugózzon, váltson, gyorsítson folyamatosan a konstrukciós határain belül. Érdemes átmozgatni a teleszkópot, figyelve a szimmering állapotára, az olajfilmre, de a kormánynyakcsapágy állapota is kiderülhet némi állványon történő átmozgatással. A korábbi törésnek vannak jelei, a festés és karcolások árulkodóak – a kormányvéget, a tükröket, a lábtartót és kipufogót kell végignézni. Lehetőség szerint alá kell lesni az idomoknak, a javítási nyomokat belül nem nagyon szokták eltüntetni.

A rendszámos kérdésre nem könnyű a válasz – tájékoztatásul javasolom Zách Dániel cikkének, a Ne higgy a rendszámcsalóknak elolvasását. Számos gyakran feszegetett kérdésre választ ad – szerkesztőségi álláspontunk szerint a rendezett okmányok sokat érnek, csak ilyen megvásárlását javasoljuk. A privát véleményem szerint, az ön igényei alapján egy Honda Innovát, vagy ennek valamelyik mutációját (a Suzukinak és a Kawasakinak is van hasonló) ajánlanám, melyek kaphatók használtan is. 100-130 köbcenti között készültek, motorjuk fekvő, léghűtéses egyhengeres, egyszerű mint egy raklap, azzal a különbséggel, hogy még annál is nehezebben mennek tönkre.

Váltójuk általában félautomata, vagyis a röpsúlyos kuplunghoz lábkapcsolót párosítanak – a körváltó is elterjedt, ami a világ egyik legnagyszerűbb találmánya, hisz a négyes után egyes jön, nincs visszakapcsolgatás a lámpa előtt. Vázuk terhelhető és pakolható – Vietnamban egész háztartásokat mozgatnak ilyennel úgy, hogy a gyerekeket sem hagyják otthon.

A fogyasztás kellő felnőttes türelemmel akár két liter is lehet, de háromból simán megáll, míg a robogókhoz képest nagyobb kerék fáin úttartást biztosít. Az élőcsali, a műlegyek, a méretes harcsák vagy a trükkös menyhalkupacok felpakolása sem lesz gond: erre találták ki!

Remélem tudtam segíteni.

Üdvözlettel:

Nepperűző