Majd' két méter, mit vegyen?

2012.06.15. 10:30

Tisztelt Totalbike!

Motort szeretnék venni magamnak, amiben semmi extra nincs, azonban 196 cm és 128 kg vagyok. Régebben sokat motoroztam, de akkor 40 kg-mal könnyebb voltam és fiatal. Újrakezdőként elég lenne egy 400-as vagy 500-as motor, de minden motoron annyira rosszul nézek ki és kényelmetlen, hogy csak az endurók jöhetnek számításba, de az új modelleket anyagilag nem érem fel. Amik tetszenek az a régi Yamaha XT600-as vagy a Honda Dominator, illetve a DR600 Suzuki vagy a DR800-as, de elfogadok bármilyen javaslatot.

Pár dologban azonban bizonytalan vagyok, félek.

Az első, hogy ezek öreg léghűtésesek, hogyan bírják a lassú városi közlekedést, illetve nem sülnek-e be nyáron, dugóban. A másik, hogy már nem újak, sokat futottak, mit várhatok el ezektől a blokkoktól? Állítólag ezeket a nagy egyhengereseket könnyű széthajtani, mire figyeljek?

Köszönöm a választ!

Üdv.

Misi

Kedves Misi!

Sokan vannak ebben a helyzetben, pláne, hogy a kisebb motorok, a 400-as vagy még kisebb japán belpiacos motorok nem csak kicsik, hanem futóművük is körülbelül 65-75 kg-os pilótára vannak belőve, 100 kg-os europid férfiemberrel már erősen túl vannak terhelve, 2 méter testmagasság közelében pedig valóban kényelmetlen az üléspozíciójuk.

A régebbi egyhengeres, nyomatékos endurók valóban jobb választások, nem véletlenül voltak ezek a motorok nagyon kedveltek a maguk idejében.

Nem kell félni a besüléstől vagy a városi araszolgatás miatti túlmelegedéstől. Ezek valóban léghűtésesek, de ha nem terheljük, akkor a hőt a hűtőbordák leadják, és dugóban araszolva nincs nagy terhelés a blokkon. Legyenek a bordák tiszták, ne sáros vagy olajos, olajsáros és akkor nem lesz gond.

A blokk élettartama nehezen meghatározható. Túrára használt, de nem kergetett motornál akár elérheti a 100 ezer kilométert is, de én azt mondanám, hogy számoljunk 50 ezer kilométerrel, ennyit biztosan elmennek felújítás nélkül. Ha pedig közeleg a vég, akkor is jobb, könnyebb és olcsóbb ezeket felújítani, megperselyezni és új dugót tenni bele, mint egy soros négyes esetében. Ezt úgy vesszük észre, ha melegen nehezen indul, vagy esetleg hidegen füstölve indul be. A kopott dugattyú kopogva jár a hengerben, hasonló kopogó hangja van a kezdődő hajtókar csapágyasságnak is, ezek a motorok első problémái, amelyekkel szembesülhetünk. Ekkor a felújítás már nem odázható el. Ha a motor hidegen és melegen is könnyen, füst nélkül indul, akkor nagy baj nem lehet, még sokáig számíthatunk a motorra.

Az említett típusok közül az egyik legsportosabb és legerősebb a Suzuki 800-as egyhengerese, a legmegbízhatóbb a Honda 600-asa, de nagyon jó kompromisszum a Yamaha XT 600-asa, melyet nagyobb tankkal is lehet találni Ténéré változatban is.

A döntésnél ne a márka legyen a meghatározó, hanem az állapot. Ezek a motorok eléggé egyformák, jobban járhat egy megkímélt Suzukival, mint egy sokat futott, agyonütött Hondával, noha ez utóbbi újkorában is drágább volt.

Sok sikert a kereséshez és választáshoz!

Üdv.

Nepperűző

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.