Kocamotoros új gépet venne

2012.07.10. 06:33

Tisztelt Nepperűző!

Próbálok tömör lenni. 43 éves vagyok kb. 6-7 évvel ezelőtt szereztem meg a motorjogsit, majd kb. 3 évet motoroztam egy Yamaha YBR 250-es "tanuló" motorral. Majd külföldre kerültem, jelenleg is Angliában élek bár sajna nem "nagylábon" sok honfitársammal együtt.

Önök biztos nagyobb tapasztalattal és lehetőséggel rendelkeznek, mint én. Kérésem, kérdésem a következő:

Tudna/tudnának-e ajánlani nekem 2-3 konkrét márkájú és típusú max. 1000 cm3 új motort, amellyel kényelmesen, kevés hozzáértéssel, de nagy kalandvággyal, biztonságosan túrázhatnék, akár társsal is. Illetve a hétköznapokon városi használatban is megállná a helyét a gép.

Paraméterek: jelenleg még kocamotoros kevés tapasztalattal, biztonság, kényelem - derék, térd problémák :), túrák nem csak tökéletes aszfalton, hozzá nem értés miatt inkább szíj vagy kardán hajtással, végszükség esetén lánchajtás, ha ez a legjobb ajánlatuk.
Új motor érdekelne, jelenleg nem az ár a mérvadó (majd gyűjtök rá), hanem műszaki, tapasztalati tényezők. Megköszönném, ha tudnának segíteni, ajánlani 2-3 fajta motort.

Üdvözlettel
Tamás

Kedves Tamás,

nem tette könnyűvé a helyzetemet, hisz támpont alig, motor meg annyi...

Ha új motorra vágyik, alapból kiesik az empirikus megfigyelésekből és népítéletekből származó sok konkrét okosság. Talán az én hibám, de sem sok, sem kevés tapasztalattal nem vennék újat, pláne Angliában, ahol pont azok a gépek jóval olcsóbbak, amelyek még simán futnak, megbízhatóak – nem ritka, hogy negyedébe sem kerülnek a szalongépnek.

Egy K100-as, K75-ös BMW, egy karburátoros Harley Sportster vagy egy jó háromhengeres Triumph Tiger, Speed Triple vagy Legend bőven tudják azt, amire önnek feltehetőleg igénye van (bár az utóbbiak láncosak) – nem árt az igazán nagymotoros ismerkedést egy kevésbé értékes motoron kezdeni. Könnyen reped s törik ez-az, amelyet olcsóbb bontóból pótolni.

Ha tényleg csak az új játszik, hajrá, bár nehézség a tanácsadásban, hogy nincs kialakult, pontosan megfogalmazott igény, hogy endurót, meztelent vagy cruisert vinne haza. Merném azt javasolni, hogy vásárlás előtt próbáljon ki mindenféle hengerelrendezésű és építési stílusú gépet – sem én, sem ön nem tudhatja ennyiből, hogy ezres Guzzi vagy Honda Pan European lenne-e a megfelelő? Túrázni tulajdonképpen bármin lehet, és nem az számít, hogy valaki BMW-re, más meg óriásrobogóra esküszik.

Teszteljen, ugorjon el környékbeli nyílt napokra; Angliában jóval több van, mint Magyarországon. A próbautak segíthetnek eldönteni, mi fekszik igazán – ahány konstrukció, annyiféle viselkedés. Ha kiadná a pénzt egy új motorért, tájékozódjon – nem csak a típus és a márka számít, hanem az érzés, amit a gép ad: más az egyhengeres, más a sor- és V2, különbözik a három, négy és hathengeres is. Kardánost gyárt a német, a japán és az olasz is, a szíjasból is van több márka; készítsen egy listát, és induljon szívni a kereskedők vérét – nem lesz könnyű a választás.

Oké, tegyünk kést a nyakamhoz, jöjjön, az, amire vágyott, ajánljunk kedves, szerethető, használható kardános vagy szíjas motorokat.

1. BMW F800: ebből a sorkettesből utcai és enduró kivitel is létezik, kinek, kinek igényei szerint. Önnek az ST-t javasolnám, ennek szekunder hajtását szíjjal oldották meg

2. Moto Guzzi modellek: a legkisebb750-es kedves retró, de az 1000 köbcenti határba pont belefér a Bellagio 940, ami zseniálisan hangolt és elragadóan viselkedő roadster - mindkettő kardános

3. Honda Deauville: kellemes túramotor, kardános, kiváló szélvédelemmel, de a sok beépített plasztik miatt sérülékenyebb

4. Harley-Davidson 883: ügyes, formás idő- és értékálló amerikai, ahol szintén szíjhajtást alkalmaznak. Az előítéletekkel szemben a gyári állapotú gép korrektül fékez és kanyarodik - a működés adta élmény az összes gép közül a legerősebb

A legfontosabb tanács: azt vegye meg amit szeret, ne csak a logikus érvéket listázza.

Hajrá,
Nepperűző