Üdv!
Az lenne a kérdésem, mit javasolna endurózásra erdőben barátokkal, rövidebb túrákra.(1-2órás)
Cr 250 2004 vagy egy crf 450 2007
Tudom nem túra motor, pályára tervezték viszont olcsóbb mint a crossenduro. Meg nekem jobban is tettszik, éjszaka meg úgy sem túrázgatok. Nem beszélve az edurocross is ü órás valamilyen szinten.
A 2T azért nem tudom mert azért hosszabb túrán állandóan kanna a hátizsákban 5L benzinnel a hátamon nem kényelmes,ha már egyszer krossz ne legyen felesleges holmi. Nem beszélve arról hogy földes úton ugye 2T öblögetni kell tehát egyenesbe nincs "nyél" gáz. Meg dombon lefelé is öblögetni.
Talán kényelmesebb egy 4T? Ha jól karban van tartva nem drágább sokkal a 4 t. Tudommal ismerősöm crossokat szerel Baranyában, akár 100-150 vagy még picit többet is el lehet menni 450-nel egy rendbetétellel, ha gondosan karban van tartva. Normál enduróra kell, nem repkedésre. Amivel drágább a 4T szelep de ha jól halottam olvastam különböző szakirodalomban akkor teljes generál után elbírnak szelepek is 200 ü órát normál használat mellet (persze tudom ellenőrizni kell). De az nekem kb. 2 év lenne. 2 évre a 60-80 e Ft kibírható. Dugó és gyűrű meg 2T-ben is van. Volt cr 250-em volt erre használtam jó volt. Viszont crf 450-esem nem volt ezért a kérdés.
Rövidre zárva, 2T vagy 4T endurora?
Nagyjából jól vagyok informálva a 2T vs 4Tről?
Előre is köszönöm a választ.
Balázs
Kedves Balázs!
Nagyjából jók az információid, azonban kiegészíteném pár dologgal. Ezek a kihegyezett négyütemű versenymotorok nem endurózásra valók, az állandó terhelést nem szeretik és nem is viselik el sokáig. Az, hogy krosszpályán elmennek 200 órát, az azt jelenti, hogy aki hajtotta őket nem túl gyors pilóta, ésszel húzta neki, így valóban sokat bír. Ha azonban földúton, egyenesben nyelezzük a 4T motort, azt nem fogja szeretni és akkor a hivatalos karbantartási útmutatást kell követni, ami nem 100-150 óránként van. Ha ezt elhanyagoljuk, esetleg beszakad egy szelep, elszakad a vezérműlánc, akkor nagyon csúnya dolgok történhetnek, amelyek kijavítása anyagilag már megkérdőjelezi az értelmét az egész dolognak.
Ellenben a kétüteműre ha egy kicsit figyelnek, megfelelően van bekarburálva, megfelelő olaj van benne megfelelő arányban, akkor nem kell azt annyira „öblögetni”, nagyon jól bírja a nyelezést és a gyári dugattyúk is megfizethetők bele, ellenben a 4T dugattyúkkal, ahol a 60-80e Ft inkább valami utángyártott, általában rosszabb minőségű, nem méretosztályokba sorolt dugattyút jelent.
Aztán a kétütemű motornak van még az az előnye is, hogy általában könnyebb és könnyebben irányítható, tehát ha nehezedik az enduró terep, akkor könnyebben lehet vele menni. Extrém enduró versenyeken most is a 2T motorok a kedvencek, a mezőny nagy része ezekkel megy.
Én a magam részéről inkább 2T-t választanék endurózásra, de nem krossz motort, hanem versenyendurót, ami könnyű és erős, ráadásul a futóműve is erre készült. Ezek a motorok, pláne a nagyobb, tehát a 250-esek simán elmennek egy dugattyúval 80-100 órát még gyors pilóta kezében is, a teljes motorfelújításuk pedig alig negyede a 4T motor felújításának. És itt kis odafigyeléssel szinte kizárt, hogy előjöjjön egy olyan váratlan és igen költséges hiba, mintha a 4T motornál elköszönne egy szelep fordulaton...
Tovább billenti a mérleget a 2T motor felé, ha használtan vesszük, mert akkor a bizonytalan előélet a 4T esetében súlyos százezrekbe kerülhet, sokak szerint azonnal egy átnézéssel, részleges felújítással kell kezdeni a 4T motor vásárlás után az első edzést.
Üdv.
Nepperűző