Félmillióval vertek át

2012.08.09. 10:20

Tisztelt Totalbike!
Kedves Árpi!


Küldöm a Buell Blast ez idáig nem túl vidám történetét:

A motor hirdetését a hasznaltauto.hu motorok kategóriában találtam.

Telefonos egyeztetés után 2012. március 25-én (vasárnap) elmentünk megnézni a Bp-re a kereskedésbe, ahol szünnap ellenére készségesen fogadott minket két fiatalember. A motor kipróbálása és szemrevételezése után a megvásárlás mellett döntöttünk, pláne, hogy sikerült beszélni az Erdős Csabival, aki korábban szervizelte a motort és megnyugtatott, hogy nem véres a torka.

A kereskedő azt mondta, hogy beszámolták a motort egy Golf IV. kabrióba és ezért van náluk, mert amúgy nem foglalkoznak motorokkal. Az adásvételi szerződésen az eladó adatai ki voltak töltve, és alá is volt írva a törzskönyv és a forgalmi szerinti tulajdonos által, tanúként a kereskedés egyik tulajdonosa szerepelt.

Utólag tudjuk, hogy ez nem így működik, de mivel használtautó kereskedésből nem vásároltunk még, ezért úgy gondoltuk ez egy bevett szokás és jóhiszeműen, bíztunk a kereskedőkben.

A megvásárolt motorkerékpárt szerettem volna átíratni az okmányirodában, ahol közölték, hogy a Budapest XV. ker. Polgármesteri Hivatal kitiltotta a forgalomból és elidegenítési tilalmat jegyeztek be. (Hitel is volt a rajta, de arról már van papírom, hogy visszafizették.)

A kereskedő, miután elújságoltam neki a helyzetet bement az illetékes XV. kerületi hivatalba, hogy utána járjon a dolognak. Az önkormányzat rendelkezésére bocsájtotta az adószámla kivonatot, amin kiderült, hogy jelentős adótartozás és közigazgatási bírság a bejegyzések okai.

Szám szerint kerekítve 70.000 Ft súlyadó tartozás és 450.000 Ft közigazgatási bírság. Az utóbbi 11 rendbeli gyorshajtás. (Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a kilométer óra nem működik a motoron.) Tehát 520.000 Ft összesen. Amúgy 530.000 Ft-ért vettük...

A kereskedő azt tanácsolta az ottani ügyintézővel folytatott beszélgetés után, hogy tegyük meg a rendőrségi feljelentést és az erről kapott papírt küldjük meg a hivatalnak és leveszik róla a tilalmat.

A feljelentést meg is tettük a motorkerékpár adásvétele során eltitkolt gépjármű adótartozás ügyében. Ezek után hívtam az ottani ügyintéző hölgyet és kérdeztem hova küldjem a papírt, mikor közölte, hogy leginkább sehova, mert ez nem ilyen egyszerű...

Nem tudom hol veszett el az információ, vagy én mit érthettem félre...

A rendőrség nővéremet (neki szántuk a motort, ő a vásárló) tanúként meghallgatta, ahol nem sok jóval kecsegtettek. A központi nyilvántartásban kb. 2008 óta nincs műszaki a motoron, közben meg friss matrica virít a rendszámon és a forgalmiban is szerepel a 2013-ig tartó érvényesség, úgyhogy részükről felmerült még a hamis forgalmi is...

Azóta a győri okmányiroda osztályvezetőjével egyeztettem, elmondása szerint ez nem feltétlenül van így, csak nincs összehangolva a két nyilvántartás.

A tilalmat bejegyző XV. kerületi PH adó osztálya a be nem fizetett bírságokat áttették a NAV-hoz végrehajtásra, így a rendőrök felkészítettek minket, hogy ne lepődjünk meg, ha a motort lefoglalják és elárverezik...

Közben az is kiderült, miután a minap újra beszéltem a kereskedővel, hogy igazából egy férfitól számították be a motort az autóba (miközben hölgy tulajdonossal hirdették), de már ő se iratta át, úgyhogy elképzelhető, hogy az a köztes ember száguldozott és a hölgy azért nem fizetett adót, mert ő eladta. Nyilván ez több kérdést is felvet, hogy akkor miért nem jelentett be az okmányirodában az eladást stb... de ezek már csak találgatások.

Azóta a kereskedővel nem sikerült beszélnem.

Tisztában vagyunk vele, hogy mi is hibáztunk, de jóhiszeműen jártunk el és lehet, hogy a végén mi szívunk, mert a kereskedő a pénzénél van, ha motort meg lefoglalják a bírságokat is törlik a régi tulajról... nekünk meg se pénz se motor?! Az meg csak mellékes, hogy természetesen már költöttünk a motorra...

Innentől meg már csak kérdések vannak, hogy akkor tényleg elvihetik tőlünk a motort? Mit tudunk tenni ez ellen? Fel kell vennünk a kapcsolatot a NAV-al, vagy inkább maradjunk nyugton? Érdemes-e polgári perre menni? (Az biztos, ha erre kerülne sor, akkor csak BP-i ügyvéddel, mert még is csak a „hazai pályát” jobban ismeri.)

Milyen ügyvédi költséggel lehetne kalkulálni egy ilyen ügyben? Mert ugye a motor 530.000 + X Ft-ba van nekünk, egy elhúzódó perben nem biztos, hogy még egyszer ennyit ki szeretnénk fizetni költségekben. (ügyvéd, utazás, idő, stb) Az rendben, hogy utána a perköltség a vesztest terheli, de mi van akkor, ha azt mondják, hogy mi is hibáztunk és séta... vagy csak pusztán nem lehet behajtani rajta (bárki is legyen most az) semmit.

Nagyjából ezek a dilemmák vannak a fejünkben. Minden nemű tapasztalatnak, ötletnek és segítségnek nagyon örülnénk és hálásak lennénk.

Ez lenne a mi sztorink a Buell-al. Az egyetlen ok, amiért nem vittük vissza azonnal a kereskedőhöz a motort amikor jöttek az akadályok (nyilván akkor még nem tudtuk, hogy mennyire gáz a helyzet és bíztunk abban, hogy csak valami adminisztrációs dolog lesz), hogy testvéremnek nagyon ideális ez a gép, és megszerettük.

Előre is köszönöm, hogy egyáltalán foglalkoztok a problémánkkal, ha bármi megoldás mutatkozik, kérlek jelezz vissza, hogy milyen irányba induljunk.

üdvözlettel: Laci

Kedves Laci,

akárhogy nézegetjük az ügyet, nem egyszerű. Elkövettél egy hibát, olyan embertől vettél, aki nem volt ott, olyanok közvetítésével, akinek nem volt erre meghatalmazása. Így nehéz lesz bármit is tenned azon túl, hogy várod a rendőrség munkájának végeredményét.

Azonban azzal, hogy a kereskedés egyik tulajdonosa lépett fel tanúként, akár még azt is feltételezhetjük, hogy a hiányosságokról ők is tudtak – így csak ez jut eszünkbe:

318. § (1) Aki jogtalan haszonszerzés végett mást tévedésbe ejt, vagy tévedésben tart és ezzel kárt okoz, csalást követ el.

Ha ez így van, és nem csak jóhiszeműen estek bele ők is a felelőtlen eladó csapdájába, akkor talán irányukba is próbálkozhatsz. Egyszerűbb persze visszavinni a motort és visszakérni az árát, majd visszavonni a feljelentést és keresni egy másik Buellt.

Hogy ne ess ugyanebbe a csapdába se te, se mások, összeállítottunk egy hatpontos listát, amely betartása elengedhetetlen az adásvételkor.

Hogyan vegyünk járművet?

1. Rendkívül fontos, hogy legyen ott akitől veszünk és az is akinek eladunk. Természetesen lehet mindezt meghatalmazással is lebonyolítani, de akkor legyen ott a meghatalmazás, és a meghatalmazott is! Előre, idegen adatokkal kitöltött adásvételi szerződéssel nem foglalkozunk.

2. Ellenőrizzük minden megjelent fél – eladó, vevő, tanúk – iratainak meglétét, az azokban foglalt adatok helyességét pedig hasonlítsuk össze a szerződésbe foglaltakkal. Ez vonatkozik a jármű okmányaira is – ha éppen nincs ott forgalmi, vagy éppen nem találja a törzskönyvet, hátra arc!

3. Okvetlen ellenőrizze le, lehetőleg előre a járművet. Az alábbi linken megtehető – ha ki van vonva a forgalomból, de az eladó mást állít, inkább távozzunk.

4. Minden apró részletre figyeljünk, amikor a jármű azonosító adatait ellenőrizzük. Irdatlan szenvedés és bürokratikus szíváshalmaz lehet bármilyen számelírásból.

5. A jármű legyen olyan színű, mint a forgalmiban. Az utólagos lepapírozás és módosítás felesleges gond.

6. A szerződéskötést követően, lehetőleg még aznap, vagy az első munkanapon szaladjunk az okmányirodába (vevőként és eladóként egyaránt), nehogy a rendelkezésre álló 15 nap alatt az előző gazda problémás ügyei miatt lefoglalja a végrehajtó, illetve rákerüljön némi teher.

További segítségként két szerződést is letöltésre kínálunk: egyik ajándékozáshoz, a másik adásvétel esetére megfelelő – ha ezt visszük magunkkal, az okmányiroda sem dob minket vissza formai hiányosságok miatt.

Üdvözlettel

Zirig Árpád

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.