Öreg vagyok, Harley-t vennék

2013.05.18. 13:56

Kedves Nepperűző!

Van egy Honda CBR1000F-em, imádom, szeretem, sosem adom el – 1988-ban vásároltam újan Németországban, ahová egyetem után kiszöktem dolgozni. Azóta is velem van, 136 ezer kilométert tettünk meg együtt, azt hiszem, ez az egyik utolsó igazi Honda, még a spórolós korszak előtti évekből.

Már vagy 15 éve hazaköltöztem, kevesebbet is motorozom, lassabban is. Utolért az öregség, mert vágyom második motorra, valami Harley-ra. Idősebb gépet szeretnék, ön Shovelt vagy Evót ajánlana? A gyári állapot tetszik, lehet ilyet még manapság kapni, vagy már mindent átalakították? Melyik modellt vegyem, hol keressek, melyik országból hozzam be? (Önöknél olvastam, hogy Amerika problémás.)

várom válaszát.

Zs. János

Kedves János,

gratulálok a Hondához, valóban pompás gép, erős, gyors és mégis karakteres. Ha már ilyen rég megvan, nem is érdemes eladni, annyit úgysem kapna érte, amennyit a szívének jelent.

HD kérdésben egyértelműen az Evolution blokkost ajánlanám. A nyolcvanas években hatalmast lökést adott az eladásoknak, hisz az ön által is említett hangulatos, de megbízhatatlan és szervizigényes Shovelt váltotta le, sikerrel. V2-es, külön váltóval – az 1340 köbcentis léghűtésest sokan, köztük én is, az egyik legjobb amerikai motornak tartjuk.

Hogy pontos információkat tudjunk adni, kikértem Erdős Csaba véleményét. A magyar stuntrider és dragbajnok és szervizguru évtizedes tapasztalattal bír a Harley-k terén, pontosan tudja, mire kell figyelni.

Használt gépnél előfordulhat az olajfolyás, de erre van megoldás. Mivel az eredeti tömítések papírból készültek, elöregszenek. Az utángyártott alkatrészek kínálata rendkívül gazdag, erre is kínál megoldást: acéltömítés, gumi ráöntéssel, ez kiküszöböli a hibát.

A küllős kerekek ennyi idősen már kilazulhatnak, erre érdemes figyelni, vagy inkább öntött felniset választani. A Dyna családot gumiágyazással készítették. Ezek a csillapító-betétek el tudnak öregedni, ilyenkor szitálni is képes a gép, hisz a lengővilla is a blokkhoz van rögzítve. Aggódni nem kell, elérhető új, jobb minőségű, amivel ez a hiba nem jelenik meg.

A szekunder hajtás fogasszíja sokat bír, de el tud szakadni. Motorvásárlás után érdemes azonnal venni egy újat és tartalékba tenni – ha túra közben elszakad, nem kell aggódni a pótláson. Fontos, hogy ebből ne bízzunk az utángyártottban, gyárit kell venni, drágább, de sokkal tovább bírja. Idehaza nagyjából száz, Amerikából rendelve csak hatvan-hetven ezer forint. A szíjtárcsákat nem okvetlen kell cserélni, de vásárlás után nézzünk rá főleg a hátsó állapotára – ha rossz úton használták előtte a gépet, az apró kőszemek képesek lenyesni a fogak széleit.

Sokan lecserélik a gyári karburátort, pedig az sem rossz, be lehet állítani. A sokat futott gépnél hajlamos lógni a tolattyú, de egyrészt felújítható, másrészt tényleg megoldás lehet egy csere: a japán Mikuni és az amerikai S&S is kínál megoldást – ez utóbbi Super E jelzésű porlasztója az egyik legjobb választás.”

Eredeti állapotút valóban nehéz venni, de akad. Figyelje a hazai hirdetéseket is, mivel állandósult a válság, lenn vannak árak. Európában sokan a holland piacot dicsérik, a www.marktplaats.nl valóban kiváló oldal. Érdemes ránézni az ebay-ra vagy a mobile.de-re is, akadhatnak csemegék.

Ha a véleményemre kíváncsi, én az Evolution család búcsúmodelljét, az FXR-t ajánlanám. Ez még 2000-ben is készült, másrészt ez a legsportosabb – az ember, aki 1988 óta birtokol egy CBR-t, talán egy Harley-n is szeretne majd néha gázt adni...

Üdvözlettel

A Nepperűző