2014.05.28. 15:11

Kedves Dániel!

Szeretnénk venni hivatalokba szaladgálásra egy használt robogót. Fontos, hogy motorjogsi nélkül is lehessen vezetni, ezért csak ötvenes jön szóba. Az alábbiakat gyűjtöttem össze:

Ár 300.000 Ft-ig. Injektoros, hogy ne kelljen vacakolni porlasztó beállítással, szívatóval. Négyütemű motor, nagyobb átmérőjű és/vagy ballonosabb kerék (Budapest).

Kisebb teljesítmény, hogy ne féljenek rajta a kolléganők, nem kell kihegyezett modell. Hosszú szervizintervallum. Szerelők ismerjék, ne legyen ritkaság amihez két guru ért csak az országban. Tartós alkatrészek. Körülbelül ezek fontosak, tudnál valamit javasolni?

Köszönöm előre is: Gábor

Kedves Gábor!

Háromszázezer forintért nem találtam túl sok szép és használható állapotú befecskendezős robogót, csak karburátorosat. Kivételt képez a 2002-ben bemutatott Honda Zoomer, melyet már akkor nagyon modern, befecskendezős négyütemű motorral kínálták. Mint azt már sokszor megírtuk, az érvényes jogszabály szerint egy segédmotor legfeljebb negyven kilométeres sebességgel közlekedhet, legnagyobb tervezési sebessége pedig negyvenöt lehet. A Zoomer ezt betartatja a tulajdonossal, tuning nélkül nem megy gyorsabban az előírtnál.

Az átlagosabb robogóktól sem kell félni. Ezekre jó harminc éve automata hidegindító-rendszerrel ellátott karburátorokat szerelnek, melyeket ritkán kell beállítani az élettartamuk során. Az elektromos szívató indításkor működésbe lép, majd a melegítési fázis végén visszazár, mindezt észrevétlenül. A karburátorral sincs gyakran gond, hacsak el nem tömődik a tankban lévő szennyeződésektől. Műszaki probléma elvileg a befecskendezővel is elfordulhat, ráadásul az elektromos benzinpumpája is tönkremehet és az alkatrész nem olcsó.

A robogóvásárlás után mindenképpen érdemes elvégeztetni egy alapos karbantartást, motorolaj, légszűrő és gyertyacserével, illetve a hajtás ellenőrzésével együtt. Fontos a próbaút is, mert sokat elmond a robogó állapotáról és arról, hogy az ötvenes négyüteműek szerény teljesítménye valóban elegendő-e a céljaitokhoz. Ezek a kismotorok egészen csendesen és zörej-, illetve füstmentesen járnak, ha a kiválasztott példány mégis zörög vagy füstöl, tovább kell állni. Így nem érhetnek meglepetések és ebben a kategóriában amúgy csak 10-20 ezer forint ráfordítást igényelnek a szokásos szervizmunkák.

Az elvárt paramétereknek az olasz Piaggio Liberty 50 4 Tempi felel meg a leginkább. A Liberty méltán népszerű típus, melyet két- és négyütemű ötven köbcentis kivitelben is gyártanak és sokat hoznak belőle az országba a kereskedők. Kétüteműből persze sokkal többet, de azért van választék a négyüteműből is. Javaslom, hogy az újabb, nagyobb első lámpával szerelt modellt válaszd. Ennek szebb a műszerfala, jobb a fényszórója és jobb állapotú példányokat lehet belőle találni. A régebbiek közül sokat látok, amelynek megvakult a foncsor az első lámpájában.

A Libertyből létezik erősített futóművel és vázzal gyártott postás verzió is, melyet szintén meg tudtok venni az erre szánt pénzből. Ezt elöl és hátul masszív csomagtartói különböztetik meg a lakossági kiviteltől és az itthon kapható példányok az olasz postától származnak, ezért általában sárgák. Ha szállítani is szeretnétek a robogóval, verhetetlen ajánlat, persze figyelni kell az elhasználtság mértékre, mert az nagyon eltérő lehet.

A másik ötletem a Kymco Agility 50. Ellentétben a Libertyvel, ebből éppen a négyütemű verzió a gyakoribb, és a kínálat zöme magyarországi első gazdás darab. Az Agility alapváltozata abszolút piacvezető volt Magyarországon, de ez régen elmúlt. Azóta nincs importőr, van viszont szakember és alkatrész is ezekhez az olcsó és egyszerű, nem túl szép, de strapabíró robogókhoz. A kerekek ugyan csak tizenkét colosak, de a futómű viszonylag jól bírja a magyar utakat és a motor legendásan hosszú életű, egyszerű konstrukció. Ennél is jobb, de kicsit drágább választás az Agility City 50. Motorja szintén négyütemű, szinte mindenben egyezik a sima Agilityével, de váza más, idomzata kevésbé munkagép-szerű a kerekei nagyok, akár a Libertyké és a Cityből is elég nagy a választék.

Az ötven köbcentis négyüteműek használata kompromisszumokkal jár. Ezek a robogók nem gyorsulnak olyan jól, mint a kétüteműek, motorjuk tartósabb, de összetettebb azokénál, ezért ha egyszer nagyobb motorjavításra kerül sor, az drágább kaland. Átgondolt választással és a nagyon rövid 2-3 ezer kilométeres szervizintervallumok szigorú betartásával azonban rendkívül gazdaságosan üzemeltethetők. A kolléganők azonnal megtanulják majd vezetni őket, szépen elkocognak szinte bárhol a szélső sávban és extrém alacsony, akár két liter körüli fogyasztással spórolnak a cégnek.

Ezúttal csak a két leggyakoribb típust emeltem ki a választékból, de ezekre én is szívesen ráülnék, ha éppen hasonló robogóra volna szükségem.

Motort vagy robogót venne, de nem tudja merre induljon? Írjon levelet, töprengjünk együtt.