Az alacsony ember is motorozhat?

2014.06.30. 07:10 Módosítva: 2014.06.30. 08:02

Kedves Motoros Nepperűző!

170cm "magas" vagyok, "A" korlátlan jogsival rendelkezem. Jó pár tízezer kilométer keményebb hegyi kerékpározás és városi robogózás után szeretnék tavasztól őszig nagyobb motorral kirándulni, akár Eger-Siófok viszonylatban. Nagymotoros gyakorlatom kimerül az "A" kategóriás jogsi megszerzésével járó motorozásban. A mások által kezesnek mondott Honda CB500-on tanultam.

Főbb keresési szempontjaim:

- A CB500 az én kevéske gyakorlatommal nézve nem volt könnyű motor. Legnagyobb baja az volt, hogy a lábam rövid, így a talpam sosem tudtam letenni. Mindig fél lábbal, és még úgyis csak lábujjhegyen tudtam tartani magam a piros lámpánál várakozva. Erős testalkatom ellenére emiatt sokszor álló helyzetben, kavicson gondjaim akadtak a gép súlyával. Tehát alacsony motort keresek.

- Nem szeretnék hosszú motort, mindössze egy 2.10 * 0.70 méteres kapualj áll rendelkezésre a jármű elhelyezésére.

- Fontos a kis teljesítmény, élve szeretnék minden nap hazatérni. Az erőtartalék számomra felesleges szempont. Kirándulni szeretnék, nem száguldozni.

Szeretném a paripát kora tavasztól késő őszig használni, így ennek megfelelően felgumizható példányt keresek. Visszatérve a CB500-hoz, a magasságán kívül minden részletét imádtam, főleg a kéthengeres hangját.

Az ár, fogyasztás, költségek nem lényeges szempont.

Köszönettel: Attila

Kedves Attila! 

Mivel rendszeresen sportolsz és lábaid erősek, nem csak olyan gép jöhet szóba, amelyről rogyasztva leér mindkettő, elég ha nyújtott lábakkal le tudsz talpalni. Ezt megszokod majd fokozatosan, ahogy javul a biztonságérzeted a motoron és végül már az sem lesz létszükséglet, hogy mindkettőt egyszerre le tudd tenni.

Mivel kifejezetten békés karakterű motorkerékpárt keresel, és nem tartod fontosnak a teljesítményt, még szabadabban válogathatunk. A kisebb teljesítményű motorkerékpárok közt sok az alacsony kivitelű, mert a gyártóknak fontosak a kezdők, a női motorosok és az alacsony termetűek. 

Honda CB500, egy optimális választás a kezdőknek
Honda CB500, egy optimális választás a kezdőknek

A motorok nyerge jelentős mértékben átalakítható, így egykori tanulómotorod, a Honda CB500 is alkalmassá válhat a napi használatra. A motornyeregben lévő szivacsrétegből, annak vastagságától függően akár 2-3, egyes esetekben 3-4 centimétert is le tud faragni egy ügyes kárpitos és ez semmit nem ront a komfortérzeten. A BMW maga is évek óta kínál alacsonyabb nyerget bizonyos típusaihoz és ugyanígy, akár utólag is be lehet szerezni az alacsony üléseket a márkaközeli Wunderlich és Touratech cégektől.

A képsorozaton először az eredeti, majd a Touratech alacsony nyerge látható. A motor egy BMW F800GS, gyári nyeregmagassága horror: 880 milliméter. Az animáció egy teljes ültetőszett hatását mutatja, a készlet más villarugókat és hátsó gátlót is tartalmaz. A szett ára 1049 euró, összesen 70 milliméterrel csökkenti a motor nyeregmagasságát
A képsorozaton először az eredeti, majd a Touratech alacsony nyerge látható. A motor egy BMW F800GS, gyári nyeregmagassága horror: 880 milliméter. Az animáció egy teljes ültetőszett hatását mutatja, a készlet más villarugókat és hátsó gátlót is tartalmaz. A szett ára 1049 euró, összesen 70 milliméterrel csökkenti a motor nyeregmagasságát

Gyárilag több fokozatban állítható magasságú nyereg is létezik, ennek szép példája a Honda CBF600, melynek 2004 és 2007 közt gyártott első generációját éppen tavaly teszteltem. A minden porcikájából nyugalmat árasztó Honda vezetőülése 770, 785 és 800 milliméterre is beakasztható, sőt, a kormány helyzete is változtatható, pedig a kormánycső eleve magasra nyúlik. Szinte nem is rá, hanem beleülsz a motorba. Nagyon sokoldalú és igen kompakt motor volt a nagy egyhengeres motorral szerelt BMW F650 CS (City Scarver is) melynek opcionális, mélyített nyerge mindössze 750 milliméter magas, érdemes ezt is számításba venni.

Egy túraenduróból alakították ki az BMW F650CS-t kifejezetten városi használathoz és kirándulásokhoz. Ahol más motorokon az üzemanyagtartály van, a City Scarveren egy üreg, melybe akár közepes méretű hátizsákot is tehetsz
Egy túraenduróból alakították ki az BMW F650CS-t kifejezetten városi használathoz és kirándulásokhoz. Ahol más motorokon az üzemanyagtartály van, a City Scarveren egy üreg, melybe akár közepes méretű hátizsákot is tehetsz

Két, kifejezetten motorülésekkel foglalkozó vállalkozást ismerek Magyarországon, ha mégis olyan gépet választanál, melynek nyergén alakítani kell. Az egyik a Tommot ülésmanufaktúra, a másik Szabó Tamás műhelye. Tamás azt mondja, a gyári üléshab vastagságának néhány centiméteres csökkentésével megoldható a rövidlábúak problémája. Az újrahúzott nyergen közelebb kerülsz a kormányhoz, és kisebbet kell majd terpesztened amikor felszállsz.

A képen egy Kawasaki ER-6n alacsonyított üléssel, a Tommot műhelyéből
A képen egy Kawasaki ER-6n alacsonyított üléssel, a Tommot műhelyéből

Az ülés átalakíthatósága nagyban függ a kiválasztott motorkerékpár adottságaitól. A régebbi utcai gépek nyergében jellemzően vastagabb az üléshab, az újabbak zömén vékonyabb, de sűrűbb. Sokat számít a vezető testtömege is, hiszen ettől függ a hab összenyomódása, vagyis az, hogy mennyit lehet belőle büntetlenül levenni. Az ülésátalakítás mellett lehet egy kicsit játszani a csőkormányos motorok kormánypozíciójával is. Ha engedik a vezetékek, csövek és bovdenek, egy-két centivel közelebb hozható a kormány a vezetőhöz a megfelelő kormánymagasító betétek beszerelésével, mivel a konzolok sokszor eleve a vezető felé álnak kissé. Ez nem drága, de nagyon sokat számít.

A Honda CB500-on kívül léteznek eleve nagyon alacsony gépek a piacon, melyekkel átalakítás nélkül is azonnal boldogulsz majd. Nem tudsz mellényúlni egy jó kiválasztott Suzuki LS650 Savage-dzsel, mely komótos, de rövidebb túrázákhoz jól használható egyhengeres csopper. Motorja nagyjából harminc lóerős, melyhez tisztességes nyomaték társul, mindez meglehetősen alacsony fordulatszám mellett.

A Suzuki egyhengeres csoppere egy korabeli prospektusfotón. Nem mindenki motorja, de egy próbát megér
A Suzuki egyhengeres csoppere egy korabeli prospektusfotón. Nem mindenki motorja, de egy próbát megér

Az LS650 vibrációit szokni kell, ugyanígy a futómű korlátozott terhelhetőségét is, de mégis azt mondom, kezdőként inkább azt érdemes figyelembe venni, hogy ez egy nagyon könnyen kezelhető, barátságos motor, melyet félmillió forint alatt megvehetsz. Ha a Suzuki nyerge kényelmetlennek tűnik, ennek is lehet változtatni a tömésén, mégpedig egy úgynevezett zselébetéttel, melyet az eredeti kárpit eltávolsítása után helyeznek az ülőlapra a motorkárpitosok és nem növeli jelentősen a nyeregmagasságot. Egy másik tipp a custom kategóriából a Yamaha XV535 Virago. Motorja V2-es, erősebb, mint a Suzuki, a nyereg eleve nagyon alacsonyan, a földtől mindössze 720 milliméternyire található.

A Yamaha Virago 535-öt 1988-tól 2004-ig gyártották, apró módosításoktól eltekintve változatlanul. Ezen az egészen alacsony motorosok is jól érzik magukat
A Yamaha Virago 535-öt 1988-tól 2004-ig gyártották, apró módosításoktól eltekintve változatlanul. Ezen az egészen alacsony motorosok is jól érzik magukat

További ötletem az általunk is nemrég tesztelt Honda CTX700. A furcsa kéthengeres nem csak lábváltóval, de DCT-vel, vagyis a Honda duplakuplungos váltójával is kapható. A CTX nyeregmagassága kevesebb, mint hetvenkét centiméter és vezetése is gyerekjáték. 

Mi is próbáltuk már a Honda szokatlan koncepcióját, a CTX700-at. Idei modell
Mi is próbáltuk már a Honda szokatlan koncepcióját, a CTX700-at. Idei modell

A motorkerékpárok magasságát a futómű átalakításával is gyakran változtatják. Erre léteznek gyári, gondosan megtervezett megoldások, például a Wilbers ültetőszettjei. Ezek nem olcsók (harmincezer forinttól fölfelé), de professzionálisak és jár hozzájuk műbizonylat. Egy ilyen készletet évekkel ezelőtt, egy eredetileg magas, de kissé leültetett Yamaha Ténéré 660-nal próbáltam ki. Működött.

Még egy olyan magas motort is alaposan le lehet süllyeszteni, mint a BMW R1200GS. A képen a Wilbers megoldása beépítés előtt és után
Még egy olyan magas motort is alaposan le lehet süllyeszteni, mint a BMW R1200GS. A képen a Wilbers megoldása beépítés előtt és után

Vannak, akik otthon barkácsolnak. Ők általában a központi rugóstaggal gyártott motorok hátsó himbarendszerében lévő köztes alkatrészt, népies nevén kutyacsontot szokták rövidebbre cserélni. Ezzel azonban megváltozik a rugóstag helyzete, vele a futómű geometriája, hátrébb kerül a motor súlypontja és romolhat a vezethetősége. A futómű átalakítása nem kockázatmentes, a milliméterek is számítanak, nagyon meg kell gondolni, hol, mennyit csalunk el és milyen anyagból gyártatunk beépítésre szánt elemeket, illetve hogyan vizsgáztatjuk le a motort egy kisipari átépítés után. Hasonlóképpen nem javaslom, hogy az első teleszkópvillákat engedd fejlebb a villahidakban, hiszen ez is befolyásolja a motor egyensúlyát. Akár amatőr módon, akár profi alkatrészekkel alakítjuk át a futóművet, azzal csökkeni fog a szabadmagasság is, erre sem árt gondolni.

Leveledben feltételként említed, hogy legfeljebb 2,1 méter hosszúságú motort tudsz otthon tárolni. A felsorolt motortípusok némelyike hosszabb ennél, de ha kicsit keresztbe állítod, talán elférnek a kapulajban. 

Motort vagy robogót vásárolna és tanácsra van szüksége? Erre a címre várjuk kérdéseit.