19 éves égimeszelő mit vegyen?

2015.01.15. 13:05

Kedves Nepperűző!

Körülbelül másfél éve motorozok és kategóriát szeretnék váltani. Most jelenleg egy Keeway TX50-esem van amin szerintem egész jól meglehetett tanulni motorozni. Bár semmi gondom nem volt vele, de úgy érzem hogy most már ideje eggyel feljebb lépni. Ami miatt írok neked hogy szerinted milyen motort válasszak? Sajnos nem vagyok egy konfekció méret, 2 méter magas vagyok és még pár centi és körülbelül 80 kg. 19 éves vagyok és A2-es jogosítvánnyal rendelkezem. A chopper stílusú motorok tetszenek a legjobban ezek közül például a Honda VT750DC Shadow Spirit vagy a Kawasaki VN900, bár lehet hogy az túl nagy lépés lenne. Amik még jól állnának nekem, azok a túra motorok vagy a krosszmotorok, bár az utóbbiak nem nagyon jönnek be. Költségkeret az max 1,5 millió átírással. Használnám mindenre közúton, városban, szóval mindenhol. Te mit tudsz javasolni?

Üdv:
Máté
 
Kedves Máté!

Az első tanácsom, hogy felesleges 1,5 milliót elkölteni az első nagymotorra. A feléből is kapsz jót, a maradékból pedig egy évig éjjel-nappal motorozhatsz, aztán legfeljebb pár év múlva eladod, és kevesebbet is buksz rajta. Amíg nincs komoly rutinod súlyosabb gépekkel, úgy is el fog dőlni egyszer, felesleges a tip-top állapot. Pláne, ha néha csinálsz hülyeségeket, én pedig csak magamból tudok kiindulni, és 19-20 éves koromban azért elég sok hülyeséget csináltam.
A Honda VT750 Shadow jó választás, a blokkja tartós, a folyadékhűtés miatt nem okoz gondot a hátsó henger melegedése. Alaposan végiggondolt konstrukció, sok apró finomsággal – hidrotőkés szelepmozgatás, dupla gyújtás, külön főtengelycsaphoz csatlakozó hajtókarok, csak hogy néhányat említsek.

Egy ügyes Shadow mindig jó a háznál
Egy ügyes Shadow mindig jó a háznál
Fotó: Honda

Az injektoros Shadow Spirit a Black Widow utódjának tekinthető, 2008 óta árulják, azóta kombinált fékkel és ABS-szel szerelt változatok is kijöttek, ha belefér, inkább ezeket válaszd, lényegesen nagyobb biztonságot nyújtanak.
Használt Shadow vásárlásakor arra kell figyelni, hogy az előző gazda custom-megoldásai szakszerűek legyenek, a mechanika egyébként megbízható. Ha karban volt tartva, gond nélkül nyomja le az első 100 ezer kilométert. Ha zörgő-ciripelő hang szűrődik a blokkból, elállítódott szelephézagokra gyanakodhatunk, a bizonytalan gázvétel pedig az üzemanyagállátás szinkronizációját követeli. Ha a váltó nehezen kapcsolható, érdemes megnézni a mozgatórudazatot – elég egyszer megütni ahhoz, hogy elgörbüljön, cserébe könnyen javítható.
A Yamaha XT660Z Ténéré belefér az A2-es jogosítványba
A Yamaha XT660Z Ténéré belefér az A2-es jogosítványba

A VN900-ak kevésbé elterjedtek, és nem is igazán ismerem őket - rossz hír, hogy ezzel a szerelők többsége is így lesz. Mivel nagyon magas vagy, én még a túraendurókat tudnám ajánlani. Eddig mindenkire a Suzuki V-Stromot tukmáltam, ami sajnos nem kompatibilis a jogosítványoddal, ahogyan a Transalp 650-sem, pedig 53 lóereje éppen csak kívül esik az A2 hatáskörén. Marad a Yamaha XT660Z Ténéré, amiből most éppen szerény az itthoni kínálat, de jó áron lehet hozni külföldről.
Csak minimálisan tartozik a témához, hogy ha városban akarsz járni és országúton túrázni, ne vegyél krosszmotort, mert azokon nincs lámpa, index, tükör, és nem is használhatóak közúton.

Üdv: Nepperűző

Motort vagy robogót vásárolna és tanácsra van szüksége? Erre a címre várjuk kérdéseit.