Félmillió alatt csak ráfázni lehet

2015.01.27. 14:05
Tisztelt Totalbike!

Segítségüket kérném a következőben. Most kezdem el az A2 es jogositványt, és az a tervem, hogy egy városban kényelmes, túrázásra alkalmas 400-500 köbcenti közötti robogót szeretnék vásárolni, aminek nem horror a fentartása. A keret 400-450000 forint plusz átírás. A következő típusokat néztem ki: Piaggio X9, Yamaha Majesty 400, Suzuki Burgman 400, Aprilia Atlantic 500. Nem vagyok magas, az is szempont lenne, hogy biztonságosan le tudjam tenni mindkét lábam.

Segítségüket előre is köszönöm.

Üdv,
Attila


 
Kedves Attila!

Jó állapotú, megbízható díványrobogó vásárlására a megjelölt keret elég vékony – bár vannak ennyiért megvásárolható modellek, azok nem a kínálat csúcsai. De vegyük végig a megnevezett típusokat: az Piaggio X9 nem a megbízhatóság szobra. Pedig modern motornak indult, az 500-as egyhengeres blokk már 2001-ben injektoros volt, és rengeteg extrával szerelték. Azonban mind a túlbonyolított elektronika, mind a mechanika megbízhatatlannak bizonyult. A motorikus problémák elkerülése miatt érdemes a 2004 utáni, EVO sorozatból válogatni, aminél már a termosztátházat a hengerfej bal oldalához tették, így a lassú bemelegedés miatti olajhígulás (a hidegben lecsapódó benzint a dugattyúgyűrű lehúzta a karterbe) már nem jelent problémát. Ezen kívül bekerült a blokkba egy extra olajfúvóka, ami a dugattyú aljához fecskendezi be a kenőanyagot, így változatos körülmények között is biztosított marad a csapszeg megfelelő kenése. Ez a jelenség egyébként minden 500-as Piaggio blokkra igaz, tehát ugyanezt elmondhatjuk az Aprilia Atlantic 500-ról és a Gilera Nexus 500-ról is.

Yamaha Majesty 400 Burgmanhez képest szerényebb lábtérrel, kisebb rakodóhellyel és gyengébb fékrendszerrel rendelkezik. Cserébe viszont szuper a szélvédelme, nagyon megbízható – a felsoroltak közül a legjobb ezen a téren. A rossz utakat viszont rosszul viseli, és ennek a kormánycsapágy látja kárát. A cseréje bonyolult, le kell bontani az idomokat, a csapágy sem metrikus méretezésű, tehát meg kell venni a Yamahától, 4-5 munkaórát igénybe vesz az egész, és körülbelül 30 000 forint költséget jelent. Amit tudni kell még róla, hogy minden nagyon drága hozzá: az idomok és a kopó-fogyó alkatrészek egyaránt aranyárban vannak, és nem mindegyiken éri meg spórolni. A hajtásszíj például ilyen, abból például érdemes megvenni a gyárit, akármennyire is fáj.

A 400-as Burgmanból rengeteget adtak el, ezért nagyon bőséges a kínálat. Jó a szélvédelme, általánosan megbízható, rengeteg hozzá az alkatrész, de vannak gyengéi: nem túl merev a váz, gyenge a futómű. Érdemes a Mercedes S-osztályhoz hasonló hátsó lámpával szerelt 2000 utáni daraboktól kezdeni a keresést, de még jobbak a 2003 utáni, injektoros darabok. Ám egészen 2007-ig komoly olajfogyasztási gondokkal lehet számolni, tehát tankolásonként vagy legkésőbb ezer kilométerenként ellenőrizni kell az olajszintet. A kuplung kopása a 2006 utáni daraboknál fordult elő, a 2007 előtti példányoknál pedig a sebességmérő jeladója ment rendszeresen tönkre.

Bár az Atlanticra igazak az X9-nél leírtak, azért érdemes tudni, hogy annál jobban gyorsul, és a jobb a futóműve. Utassal viszont nagyon rossz lesz a súlyelosztása. Számolni lehet a feszültségszabályzó meghibásodásával és a vízpumpa öregedésével – mind a kettő 30 ezer forint körüli tétel munkadíjjal együtt, és mind a kettő szokásos Piaggio betegség. És kerüljük a tuning-kipufogós példányokat, mert a megváltozó termikus viszonyok miatt hamarabb elkezd fogyni az olaj – ebben az esetben először a felső csapszeg kezd kikopni, ami csak a főtengellyel együtt cserélhető, ennek javítása alkatrészárban is százhetvenezer forint.

Rossz hír, hogy ebben az ársávban elég kétesélyes a vásárlás. Nem állítom, hogy nem lehet jót találni, de ahhoz nem elég a türelem és a szakértelem, sajnos szerencse is kell hozzá. Érdemes lehet még megnézni a Honda Silver Wingeket és a Piaggio X8-akat is, illetve spórolni még a kerethez száz-kétszázezer forintot – pont ez az összeg, ami a kínálat alját, és a tuti vételek elválasztja egymástól.

Üdv: Nepperűző

Motort vagy robogót vásárolna és tanácsra van szüksége? Erre a címre várjuk kérdéseit.