Mindennapi szupermotónk ad meg nékünk!

2015.02.05. 17:18

Tisztelt Nepperűző!

Egy mindennapi használatra (munkábajárás, városban butáskodás) és esetleg néha-néha egy-egy pályázásra is alkalmas szupermotót szeretnék venni. Eddig egy Suzuki DR-Z400SM-em volt de ellopták. Viszont legalább megfertőződtem. A DR-Z mind motorerőben, mind fékerőben kicsit gyengécske volt, de hálás voltam a könnyű súlyért cserébe. Gyakorlatilag már mindenfajta supermotót nézegetek, az eddigiekben kikértem mindenki tanácsát, de teljesen össze-vissza véleményekkel találkoztam. Talán még fontos adalék, hogy egy Yamaha R6-ot is használok hétvégenkénti motorozásra és néha pályázásra. Autóm nincs. A supermotó a városi napi örömérzet megszerzéséhez kellene és néha el is gurul a gyógyszer.

Tanácsát előre is megköszönöm!
Balázs

 
 

Kedves Balázs!

Sokat segített volna, ha megírod, mennyi pénzt szánsz rá. Az egyszerűség kedvéért a most eladó DR-Z400SM-ek árát vettem alapul, és ebbe a keretbe már nagyon sok jó motor belefér. Ha szeretted a Suzukid, a legegyszerűbb megoldás egy rendszámos DR-Z400E szupermotóvá alakítva. Ehhez persze nem csak a kerekeket kell cserélni, hanem a futóművet is feszesebbre kell hangolni, illetve nagyobb féktárcsa illik hozzá. Szerencsére rengeteg átépítő készlet létezik hozzá, és a hazai kisipar is felkészült a témában.
Suzuki DR-Z400SM - gyári állapotban. Vagy ezt tuningoljuk DR-Z400E erejűre, vagy az E-t alakítjuk át szupermotónak. Mindkettő járható út
Suzuki DR-Z400SM - gyári állapotban. Vagy ezt tuningoljuk DR-Z400E erejűre, vagy az E-t alakítjuk át szupermotónak. Mindkettő járható út

Az E változatok a nagyobb kompresszió (11,3:1 helyett 12,2:1), a nagyobb karburátor és a módosított kipufogórendszer miatt tíz lóerővel erősebbek, illetve könnyebbek is: hitvány fényszórókkal, szerelték, nincs váznyúlvány és utaslábtartó, nincs a hűtőn ventillátor, és rövidebbek az áttételei. A DR-Z400 mellett szól, hogy nagyon megbízható, ha nem szív port a hengerbe, agyonüthetetlen, olcsón fenntartható, és minden alkatrész könnyen és gyorsan beszerezhető hozzá.
Suzuki DR-Z400E
Suzuki DR-Z400E

Ha nem akarsz megint DR-Z-t, vagy nem akarod elfogadni az E-verzió kompromisszumait, kezdődik a matekozás. A KTM 640 LC4 Supermotók jó alternatívái a Suzukinak, nyomatékosabb blokkal, jobb fékekkel és futóművel. A KTM-ek megbízhatóságát sokan kritizálják, aminek két oka van: mivel közel állnak a versenytechnikához, nagyobb a karbantartásigényük, illetve a japánokhoz képest kisebb gyártási kapacitás miatt nagyobb volt a minőségi szórás.
KTM 640 SM LC4 - ez még eléggé nyers, karbantartása is sűrűbb, mint egy utcai motoré
KTM 640 SM LC4 - ez még eléggé nyers, karbantartása is sűrűbb, mint egy utcai motoré

Az utóbbiak mára kihullottak, így ma már kizárólag az elmaradó vagy szakszerűtlen szerelések okozhatnak gondot. Nem kell tőlük félni, inkább körültekintően vásárolni, utána pedig szigorúan betartani a szervizkönyvben foglaltakat – három oldalon keresztül listázzák, hogy mit milyen sűrűséggel kell elvégezni, ha rászánjuk az időt és a pénzt, nem lesz megbízhatatlanabb a KTM, mint bármi más, de páratlan élménnyelt ad. Bár szigorúan véve a KTM Duke II nem tartozik a szupermotók közé, de azok is megérhetnek egy próbát, és a fentiek azokra is igazak.
A legjobb persze, ha sikerül felhajtani egy jó állapotú KTM 690 Supermotót, ami sokkal kultúráltabb viselkedésű, mint a 640-es elődje, a szervizintervallumai pedig már egy utcai motoréra hasonlítanak. Ízlés kérdése, nekem például nagyon tetszik a pestisdoktornak csúfolt csőrös, valójában csak 653 köbcentis változat.
KTM 690 SM - a jó öreg pestisdoktor
KTM 690 SM - a jó öreg pestisdoktor

Ebben az ársávban még felbukkan egy-egy Honda FMX650 és Yamaha XT660X is, de ezek inkább light supermotók – az A2-es jogosítványhoz illeszkedő teljesítményük és 170-180 kiló körüli tömegük miatt nem akkora adrenalinbombák, mindjettő nagyon jó és megbízható motor, de szerintem nem azt az élményt adják, amit keresel.


Üdv: Nepperűző

Motort vagy robogót vásárolna és tanácsra van szüksége? Erre a címre várjuk kérdéseit.