2015.02.12. 09:20

Kedves Nepperűző!

Tavasszal szeretnék A2-es jogosítványomhoz olyan gépet vásárolni, amivel a reggeli, délutáni dugóban nyomulhatnék előre az autósok között, illetve hétvégi motorozásokra is jó barát. A nagy favoritok nálam a supermotok illetve a naked motorok.

Az eddig kinézett szerkezetek:
- Husqvarna 450/510/610 SM (35kW -os forgalmival)
- Yamaha XT660X
- Suzuki  SV650N (35kW -os forgalmival)
- Ducati Monster (ebből is a forgalmi szabja meg, de melyiket érdemes?)

A Husky tetszik a legjobban, ezután a másik három következik holtversenyben.  A felsoroltak közül melyiket lenne célszerű választani megbízhatóság, fenntartás szempontból? Illetve ezeken kívül van-e jobb opció a fentebb sorol két kategóriában?

Köszönöm!
Dániel

 

 

Kedves Dániel!

A felsoroltak közül a Yamaha XT660X-et és a Suzuki SV650-et ajánlom. Ha jól értelmezem, első nagymotorod lenne, ezért szűkíteném a felsoroltak közül ezekre a listát. De kezdjük az elrettentéssel.
A Husqvarna 450/510/610 izgalmas vonal, teljesen értem, hogy miért porcosodik ezekre. A gond viszont, hogy ezeket én sem merném csak úgy bevállalni, emiatt nem is melegíteném rá senkire. A Husqvarna 1987-től egészen 2007-ig a Cagiva alá tartozott, ezeket a motorokat olasz mérnökök tervezték, olasz beszállítók vitték hozzá a részeket, és ez a BMW 2007-es színrelépése után sem változott nagyon.
Husqvarna 610 SM
Husqvarna 610 SM

Ezzel nem mondanám, hogy hitvány szarok, mert nem – nagyon tüzes, szép, izgalmas motorok, de pont ezek miatt nem egyszerű a karbantartásuk. Mondhatni, hogy versenytechnikához méltó odafigyelésre van szükség. És ha nem úgy használod, mint egy versenymotort, akkor feleslegesen drága lesz az üzemeltetése. Azért adják őket olcsón, mert amit a vételáron megspórolsz, azt a szűk szervizintervallumokon elbukod.
Ha tévednék, és már nagy rutinod van alkatrész beszerzéseben, már megvan a megbízható jó szerelőd, vagy magad is rendelkezel egy jól felszerelt műhellyel, és tudod, melyik szerszám mire való, simán szétszedsz és összeraksz egy teleszkópot, cserélsz dugattyúgyűrűt – meg mindent amit kell, tudod, hogy kell forgatni a szervizkönyvet, stb... akkor a fentieket vedd tárgytalannak, és ha tetszik, elfogadod a kemény ülést, az egyhengeres rázását, sőt, szeretedi is ezeket, akkor vegyél. Ha még nem alakult ki a motor fenntartásához szükséges infrastruktúrád, akkor inkább ne menj ebbe az irányba.
Ducati Monster 620 Dark
Ducati Monster 620 Dark

A Ducati Monster megint a nem feltételnül ajánlott motor. Egyrészt elég sportos a testtartás, amit kiad – rövid kormánycsutka mélyre szerelve, nagyon kicsi kormányelfordítási szög, tehát ezzel, míg nem alakul ki komoly rutin, nem fogsz úgy fickándozni a kocsisorok között, ahogy képzeled. A megbízhatóságot most nem boncolgatnám – évjárat híján nem is érdemes belemenni, de ezek megintcsak nem véletlenül olcsók, és a drága szervizt nehéz megkerülni – a bonyolult vezérlést nem minden szerelő látja át, a szükséges célszerszámok még kevesebb helyen adottak, ahol pedig mind a hardver, mind a típusismeret megvan, ott hosszúak a várólisták és magas az óradíj. A Monstereket is mocskosul lehet élvezni, de ha egyszer elkezdődik a szopóroller, és ne aggódj, el fog kezdődni, akkor a megfelelő infrastruktúra nélkül nagyon sok pénzt el fogsz költeni, és mocskos csalódott leszel.
Suzuki SV650N
Suzuki SV650N

Persze a Suzuki SV650-nel is lehetnek gondok, és az XT660X sem jelenti azt, hogy szervizbe csak akkor kell menned, ha meg akarod kostolni a kávéjukat. Az SV-ről már írtam, és véleményemet azóta is fenntartom.
Az XT660X régi darab a Yamahánál, rengeteget gyártottak belőle, és általános megbízhatóságára soha nem volt panasz. Tönkretenni, mint mindent, ezeket is tönkre lehet, de sokkal nagyobb valószínűséggel fognak minden reggel pöccre indulni, mint a fenti, riktább típusok. És ha mégis beüt a ménkő, sokkal jobb egy olyan típust javíttatni, amihez minden bokorban van alkatrész és hozzáértő szerelő.
Yamaha XT660X
Yamaha XT660X

Illetve ezek elég kezes, semleges motorok, ám mégis van egy jellegzetüs karakterük – felesleges tovább ragozni, ésszerű, jól motorozható, élvezetetes gépek, amiken különösebb kockázat nélkül össze lehet szedni az alap rutint, majd amikor eljön a váltás ideje, el is lehet majd őket adni.

Most komolyan, nem egyszerűbb így az élet?


Üdv: Nepperűző